Lotus + Aston Martin = varför inte!

Det är inte lätt att vara liten i tider som dessa och allt fler tillverkare letar efter bra samarbetspartners för att hålla kostnaderna nere och försäljningen uppe. Nu ryktas det om att Lotus och Aston Martin ska slå ihop sin sportbilstillverkning.
Annons

Lotus + Aston Martin = varför inte!
Stora V12-motorer och lättviktsteknik låter som världens bästa kombination. Snälla låt det bli av.

Sedan Dany Bahar fick lämna Lotus tidigare i år är det inte mycket hockey i verkstaden i Hethel och framtidsutsikterna ser allt mörkare ut där Lotus skulder på 2,7 miljarder kronor väger som tunga ok på företagets axlar. Varje månad rinner en strid ström av miljoner ut ur företaget likt en begynnande vårflod som lämnar det tjocka snötäcket och letar sig ned för berget men utan att hamna i en trevlig liten sjö. Tyvärr har varken Elise, Exige eller Evora tillräckliga profitmarginaler för att kunna hjälpa Lotus upp för stegen och pengabristen gör att det visionära projektet Esprit med egenutvecklad V8 står helt still. 

Volkswagen har faktiskt gått i tankarna att kanske köpa Lotus men tyskarna valde att inte löpa linan ut. Inte heller BMW vill ta en skuldtyngd brittisk sportbilstillverkare under sina vingar. 

Däremot finns det ett rykte som säger att Aston Martin borde kolla på möjligheterna att slå sig samman med Lotus. De båda tillverkarna konkurrerar inte om några marknadsandelar och Lotus kan lära Aston ett och annat om att bygga läta bilar och Aston skulle kunna lära Lotus hur man lirar i lyxligan. Att slå sig samman skulle definitvt vara en utmaning men ingen omöjlighet. Tyvärr kommer nog både Lotus och Aston Martin (tillsammans eller individuellt) behöva en ytterligare stöd från en stark finansiell axel. Analytiker i finansbranschen hävdar att det skulle behövas sju till elva miljarder kronor för att betala av skulder, skaffa sig en aktiemajoritet och hålla igång den dagliga driften. En medarbetare som arbetat för båda företagen kommenterade till tidningen Automobile att det var en ”bra idé, dålig tajming”.

Källa: Automobile

Annons
Annons
Rulla till toppen