Vilka vinterdäck är bäst – dubb eller friktion?

Dubbdäck har länge varit det populäraste valet i Sverige men sajten ”Prisjakt” visar att ett trendbrott kan vara på väg. Statistiken från Prisjakt visar också vilka däckmodeller som är mest eftersökta – det är en däcktillverkare som leder överlägset.
Annons

Vilka vinterdäck är bäst – dubb eller friktion?
Många tycker fortfarande att dubbdäck ger de bästa egenskaperna på vintern. Men statistik hos prisjämförelsesajten Prisjakt.nu visar att allt fler också är intresserade av friktionsdäck.

Myndigheterna vill att vi bilister ska välja dubbfria friktionsdäck istället för dubbdäck. Motivet är att dubbdäcken skapar partikelutsläpp som kan vara hälsofarliga i stadsmiljö. Men tvivlarna är många och man behöver inte vara speciellt konspiratoriskt lagd för att ana en dold agenda från myndigheternas sida.

Vi ska inte fördjupa oss i partikelutsläppen den här gången men kan konstatera att andelen bilar med dubbdäck minskar. Senaste stora undersökningen av vinterdäck gjordes av Trafikverket förra vintern då nästan 11.000 bilar på 18 orter i Sverige kontrollerades. Andelen bilar med dubbdäck var då 65,1 procent, lite lägre än föregående vinter (65,7 procent) men märkbart lägre än 2010 då dubbdäcken satt på 68,3 procent av bilarna.

Förändringar när det gäller däckval går rätt långsamt då knappast någon kasserar fungerande däck, oavsett skäl, utan låter de sitta på tills de är utslitna och behöver bytas.

Vilka vinterdäck är bäst – dubb eller friktion?
Prisjakt.nu håller reda på priserna, även för vinterdäck.

En färskare indikation på hur intresset är för dubbdäck respektive friktionsdäck hittar vi hos prisjämförelsesajten ”Prisjakt.nu”. Många bilägare vill jämföra priserna innan man bestämmer sig för ett visst vinterdäck och det går onekligen rätt lätt genom att använda de olika däcksajterna som finns på nätet.

Enligt Prisjakt.nu var det under oktober 54 procent av sökningarna som gällde dubbdäck och följaktligen var det 46 procent som jämförde de dubbfria friktionsdäcken. Den vanligaste däckdimensionen var 195/65R15, följd av 205/65R16.

Vilka vinterdäck är bäst – dubb eller friktion?
Myndigheterna vill att vi ska välja dubbfritt, men fortfarande kör 65 procent av de svenska bilisterna med dubbdäck. Vad tycker du är bäst – dubbdäck eller friktionsdäck?

Tittar man på de enskilda däckmodellerna hos Prisjakt.nu är det märkligt nog ett dubbfritt BFGoodrich-däck som hamnar längst upp på tio-i-topp listan. Möjligtvis kan det förklaras av det låga priset (runt 500 kronor), eftersom däcket knappast är någon testvinnare.

Däck med bättre vinteregenskaper hittar vi längre ner i listan (se hela listan nedtill på sidan) och då noterar vi ganska snabbt att det är en däcktillverkare som dominerar listan: finska Nokian. Uppenbarligen har denna enda, kvarvarande nordiska däcktillverkare lyckats etablera sitt varumärke på ett positivt sätt eftersom hälften av sökningarna gäller Nokian-däck.

 

Tio-topp, vinterdäck oktober hos Prisjakt.nu:

1. BFGoodrich g-Force Winter 195/65 R 15 91T dubbfritt


2. Nokian Hakkapeliitta 7 185/65 R 15 92T XL  dubbat


3. Sava eskimo Ice MS 205/55 R 16 91T dubbat


4. Nokian Nordman 4 195/65 R 15 95T dubbat


5. Nokian Hakkapeliitta 7 195/65 R 15 95T XL dubbat


6. Gislaved Nord*Frost 5 205/55 R 16 94T dubbat


7. Maxxis MASUW Presa Spike 235/55 R 18 104T dubbat


8. Nokian Hakkapeliitta 7 205/55 R 16 94T XL dubbat


9. Nokian WR G2 185/65 R 15 92T XL dubbfritt


10.Goodyear UltraGrip Extreme 215/65 R 16 98T dubbat

Vilka vinterdäck är bäst – dubb eller friktion?
Tänk på att köpa ”färska” däck, tillverkade det här året eller möjligtvis förra året. Det finns en fyrsiffrig kod på däcksidan som visar vecka plus årtal (med två siffror vardera). Det här däcket är alltså tillverkat vecka 46 2009.
Annons
Annons
Rulla till toppen