30 minuter räcker för Volvos superladdare

Det går att pressa ner laddningstiden på en elbil till bara 1,5 timmar. Volvo PV testar en ny snabbladdare för trefasuttag som kan ge laddning motsvarande åtta mils körning efter bara en halvtimmes laddning.
Annons

30 minuter räcker för Volvos superladdare
Som synes på Volvos pedagogiska illustration så är mycket vunnet med ett trefastuttag som säkrats med 32 ampere. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Den så kallade ”räckviddsskräcken” är en av de mest hämmande faktorerna när bilindustrin nu rullar ut de första elbilarna på marknaden. De flesta bilförare vill till varje pris undvika de besvär det innebär att ha en elbil som får ”soppatorsk” och sedan måste bärgas och laddas upp.

Uppladdningen av en elbil tar rätt lång tid om man använder sig av ett vanligt 230V vägguttag, de flesta säkrade med tio ampere och då går det att plocka ut strax över 2 kW. Men betydligt mer effekt går det att få ut ur ett trefasuttag som är märkt med 400V och 16–32 ampere, beroende på ledningar och montering.

Volvo Personvagnar testar en ny typ av snabbladdare som kopplas till trefasuttag. Med 400V/32A kan ett batteri i samma storlek som Volvos elbil C30 Electric laddas fullt på 1,5 timme. Redan efter en halvtimme har man fyllt på med tillräckligt mycket effekt för att köra åtta mil. Det ska jämföras med en laddare för 230V som behöver åtta till tio timmar för att fylla batteriet.

”Vi vet att kort laddningstid och lång räckvidd är viktiga faktorer för potentiella elbilköpare. Snabbladdaren bidrar till att minska förarnas oro för att överskrida bilens räckvidd, eftersom den kan laddas enklare under dagens lopp. Och även om det inte finns tid för en fullständig 1,5-timmarsladdning räcker det att ladda bara 30 minuter för att få energi för ytterligare 80 kilometers körning,” säger Lennart Stegland, Vice President Electric Propulsion Systems på Volvo Personvagnar.

”Användaren kan fylla på batteriet en eller flera gånger per dag. Detta innebär att den totala räckvidden under en dag ökar betydligt, men ändå med mycket lägre driftskostnad än bilar med konventionell drivlina,” fortsätter Lennart Stegland. ”Om kunderna får flera körbara timmar per dag blir elbilar rimligare som energisnålt alternativ, både inom den privata och inom den offentliga sektorn.”

Annons
Annons
Rulla till toppen