Under senare delen av 90-talet gav sig flera tillverkare in i lilla suv-klassen – bland annat Honda CR-V och Toyota RAV4. Utmanaren Subaru Forester bjöd på spänstiga köregenskaper och en rolig turbomotor.
Vi har redan skrivit om fjärde generationen Forester efter att de första bilderna läckte ut, men nu finns alla detaljer inför den svenska premiären.
Forester får ett nyutvecklat system för terrängkörning. Det kallas X-Mode och ”gör det enklare att köra på besvärliga vägar och i terräng”, enligt Subaru. X-Mode är standard på bilar med den steglösa automatlådan Lineartronic och påverkar gasrespons, växellåda och bromssystem.
En annan nyhet är att antisladdsystemet nu får ett särskilt läge för körning med husvagn eller tugnt släp. Dragvikten är två ton.
Turboversionen är tillbaka!
”På blött är du kung, nästan ingen hänger på. Kanske för att ingen förväntade sig att du skulle sätta av likt en Impreza WRX”, skrev Fredrik Langendorf när han provkörde Forester 2,5 XT i nummer 25/2004.
På den svenska marknaden lanseras Subaru Forester med tre motoralternativ – samtliga är boxermotorer på 2,0 liter och med fyrhjulsdrift som standard.
Dieselmotorn blir storsäljaren och ger 147 hästar vid 3.600 r/min och 350 Nm vid 1.600–2.400 r/min. På bensinsidan finns en uppdaterad 150-hästarsmotor.
Men Subaru bjuder också på en rolig överraskning: turboversionen av Forester gör comeback, i form av en nyutvecklad turbomotor med direktinsprutning. DiT-motorn ger 240 hästar vid 5.600 r/min och 350 Nm vid 2.400–3.600 r/min.
Priserna börjar på 254.900 kronor med 6-växlad manuell låda. Som tillval finns automatlådan Lineartronic, som kapar förbrukningen med upp till nio procent. Lineartronic ska erbjudas i kombination med dieselmotorn i Subaru Outback under 2013, och det är ännu inte klart när kombinationen dieselmotor och automatlåda dyker upp i Forester.
Lanseringen för Subaru Forester sker i februari 2013.
- 5 roliga detaljer
Subaru skickade ut totalt 180 bilder på nya Forester, men vissa var mer intressanta än andra. Här är ett axplock av detaljerna vi snappade upp.
Suv-sjukan äntligen botad. Nästan alla högbyggda crossovers lider av samma problem: byxorna smetas alltid ned när man stiger ur bilen. Men här har Subaru tänkt ett varv till och monterat listerna på utsidan av dörren.
Memory Height. Har du ett trångt garage? Den här funktionen finns redan i en del andra suvar men är riktigt vardagssmart. Kommer ihåg hur högt bakluckan ska öppnas.
EyeSight. Detta är Subarus autobroms som ser till att bromsa bilen om ett hinder närmar sig för snabbt. Innehåller också adaptiv farthållare. Däremot är det inte klart om EyeSight blir standard på Forester i Sverige.
Ljus i mörkret. Kroken på insidan av bakluckan passar för både kostymen och ficklampan!
En personlig touch? Nej, nej och åter nej.
- 4 tuffa konkurrenter
Mitsubishi Outlander
Hyundai Santa Fe
Honda CR-V
Kia Sorento
- Bildgalleri: Subaru Forester