Den kände Saabbloggaren Steven Wade var under ett knappt år anställd av Saab innan konkursen var ett faktum. Steven återvände till Tasmanien och har sedan dess fortsatt att blogga, bland annat om Saab. I Steven Wades senaste inlägg intervjuar han Mikael Östlund på Nevs AB, det företag som köpte Saab i juni.
Intervjun med Nevs representant Mikael Östlund ger lite mer om vad som ska hända de närmaste åren. Just nu sonderar Nevs intresset hos leverantörerna för att kunna återstarta produktionen av Saab 9-3. Produktionen av elbilsversionen av Saab 9-3 är inte planerad att gå igång förrän i början på 2014 men om leverantörerna är med på planerna kan ”vanliga” 9-3 börja byggas nästa sommar.
Om Saab 9-3 ska säljas i Europa är osäkert då modellen inte uppfyller säkerhetskraven för gångtrafikanter som börjar gälla inom EU nästa år. Klart är dock att ”gamla” 9-3 blir uppdaterad både exteriört och interiört.
Huvudmarknaden för elbilsversionen av Saab 9-3 blir Kina och det är där batterierna ska produceras i en ny fabrik. Att även bygga 9-3 i Kina är inte aktuellt så länge kapaciteten i Trollhättan räcker till.
Nästa elbil – i intervjun kallad för ”EV2” – baseras på Saabs Phoenix-plattform och den ska bli betydligt modernare. EV2 ska få ny design och den tar alltså inte över det arbete som Saabs chefsdesigner Jason Castriota gjorde för Saab – Castriotas design ingick helt enkelt inte i affären.
Hela intervjun med Mikael Östlund på Nevs går att läsa på Steven Wades blogg (på engelska, klicka på länken för att hoppa dit). Där kan man även läsa Steven Wades funderingar kring Nevs framtid och det faktum att Saab är att betrakta som ett kinesiskt företag – på gott och ont.