Chevrolet har fått en ny musk(el)bil!

Vad sägs om en liten elbil som har 140 hk och massiva 540 Nm, i princip direkt från ”tomgång”? Chevrolets nya Spark EV får blixtrande prestanda och premiärvisas på Los Angeles Auto Show.
Annons

 

Ska elbilarna övertyga bilköparna så får de inte upplevas som tråkiga, det är en läxa som bilindustrin lärt sig.

Även General Motors verkar ha förstått detta och när nya Chevrolet Spark EV visas upp så säger chefsteknikern Chuck Russell ”Vi tror att kunderna blir förtjusta över hur kul Spark EV är att köra och hur kraftfull den är. Det är en bil för de som vill ha riktigt kul bakom ratten och samtidigt är angelägna om att göra en miljöskonsamt val.”

Chevrolet Spark EV ”smygvisas” inför världspremiären på Los Angeles Auto Show och modellen utmärker sig med en något annorlunda front, jämfört med vanliga Spark, som anknyter till designen på Chevrolet Volt.

Den kompletta bilden får vi inte ännu men GM berättar i alla fall så mycket som att toppeffekten i elmotorn är ”minst 100 kW” och att vridmomentet ligger ”runt 540 Nm”. Sprinten 0–60 mph (0–96 km/h) ska avverkas på under åtta sekunder och med så mycket vrid är det förmodligen greppet på framhjulen som är det största problemet. Hur motorn är uppbyggd syns i videon, nedan.

 

Batteripaketet på Chevrolet Spark EV är relativt stort, 20 kWh. Chevrolet skickar med ett garantipaket som skyddar batteriet och bilägaren i åtta år eller 16.000 mil. Batteriet laddas upp på sju timmar om man använder 240V men det finns även en snabbladdare som kan återställa batteriet till 80 procent laddningsgrad på 20 minuter.

Genom arbetet med ”storebror” Chevrolet Volt har GM nu skaffat sig mycket erfarenhet och batteripaketets konstruktion i Spark EV har testats i sammanlagt 200.000 timmar – nästan 23 år.

Produktionen av Chevrolet Spark EV startar i början på nästa år. Pris, räckvidd och mera exakta prestandauppgifter får vi vänta på tills LA Auto Show öppnar för media 28–29 november. Publiken har tillträde 30 november – 9 december.

Annons
Annons
Rulla till toppen