Citroën C5 – ensam kvar med gasfjädring

Vill du åka flygande matta till jobbet finns allt färre bilar att välja på. Citroën har nu bara en enda modell kvar med den klassiska gashydrauliska fjädringen.

C5 är nu ensam kvar i Citroëns modellprogram med gashydraulisk fjädring.

Citroën har nyss lagt ned C6-modellen – och därmed är C5 ensam i modellprogrammet om att erbjuda den typiskt franska gashydrauliska fjädringen. Det har länge ryktats om att C5-ersättaren utvecklas tillsammans med Opel och Peugeot – och då finns det risk att gasfjädringen får stryka på foten.

Efterfrågar inte kunderna gasfjädring längre?
"Jo, naturligtvis. Gasfjädringen är mycket uppskattad och ett av de starkaste köpargumenten", säger Lena Rönnelius Ericson, pr-chef på svenska Citroën.

Lena Rönnelius Ericson.

Finns det planer på en ersättare till C6?
"Vi har ingen konkret information om det. Däremot har ju Citroëns vd, Frédéric Banzet, berättat i samband med presskonferenserna i Genève och Paris tidigare i år att det kommer nya modeller i DS-serien, varav en större. Lanseringsdatumet är inte officiellt ännu. Men kanske vi får se något koncept på någon av bilsalongerna inom en inte allt för avlägsen framtid."

Citroën visade upp läckra Numero 9 tidigare i år, en konceptbil som visar hur nästa modell i DS-serien ser ut. Den får förmodligen heta DS9, men det är inte klart om den får gasfjädring. Hittills har ingen av Citroëns DS-modeller fått gashydraulisk fjädring.

Hur ser framtiden ut – skulle Citroën rent teoretiskt kunna ta bort gasfjädringen, eller ligger den för djupt rotad i märkets historia?
"Vi har ingen ny information i den här frågan. Men den gashydrauliska fjädringen är kännetecknande för varumärket Citroën, en åkkomfort som få märken kan mäta sig med och som uppskattas av våra trognaste kunder", säger Lena Rönnelius Ericson.

Jag tycker absolut att Citroën ska behålla gasfjädringen.
1034
32