Nästa Toyota Prius ska locka med design

Nästa generation Toyota Prius tar ett rejält kliv från dagens modell. Tråkstämpeln ska bort och det innebär att Toyota Prius får elektrisk bakaxel – alltså fyrhjulsdrift – och en radikalt annorlunda design.
Annons

Nästa Toyota Prius ska locka med design
Ska nästa generation Toyota Prius se ut så här? Kanske är japanska ”Holiday Auto” välinformerade och deras illustrationer har hamnat på flera sajter. Du hittar fler illustrationer på Prius IV genom att klicka på bilden och hoppa till Stage 10. Illustration: Holiday Auto

Den senaste veckan har Toyota läckt information till olika media om nästa generation Prius. När det är dags för den fjärde generationen Prius – 2015, sannolikt – ska modellen ta ett rejält kliv och en gång för alla sudda bort tråkstämpeln.

Prius ska bli tuffare och grunden till det är en ny, global C-plattform hos Toyota. Precis som hos VW Group strävar Toyota efter en strömlinjeformad produktion som bygger på få och flexibla plattformar. Den nya C-plattformen (C = kompaktklass, ”Golf-klass”) flyttar tillbaka drivlinan och ger ett betydligt kortare överhäng fram, vilket i sin tur ger Prius en snyggare och mindre framtung design. Även vikten sänks, ungefär 70 kilo bantas bort.

Den japanska tidningen ”Holiday Auto” hävdar i sin artikel att den fjärde generationen Toyota Prius får ungefär samma längd som nuvarande modell, men överhänget fram minskar med 45 millimeter. Motorpaketet blir kompaktare och lutas, vilket sänker höjden på motorhuven med hela 90 millimeter. Axelavståndet förlängs och det gynnar både kupéutrymme och bagagevolym på nästa Prius. Hur välinformerade Holiday Auto är om designen på nästa Prius kan vi inte avgöra, men fler illustrationer av ”Prius 4G” finns på sajten Stage-10.net (klicka på länken för att hoppa dit). Finns det någon bland auto motor & sports läsare som kan japanska får ni gärna bidra med fler fakta från Holiday Auto.

Nästa Toyota Prius ska locka med design
Kan nästa generation Toyota Prius se ut så här? Vi vet inte hur välinformerad tidningen ”Holiday Auto” är men det ser onekligen ut som om tråkstämpeln mattas väsentligt. Klicka på bilden för att se fler illustrationer.

Får vi tro på informationen som läckt ut till bland annat Holiday Auto, Bloomberg, amerikanska Motor Trend och brittiska Auto Express behåller nästa Toyota Prius sin 1,8-liters bensinfyra men den blir ännu snålare. Elmotorn blir mera kompakt och lättare, men effekten ökar. Bränsleförbrukningen sägs minska med 25 procent (!) jämfört med nuvarande Prius och CO2-utsläppet hamnar under 70 g/km.

Ett nytt kryss i tillvalen till fjärde generationen Toyota Prius och Prius Plug-in blir – hör och häpna – fyrhjulsdrift, ”e4WD”. Bakaxeln får en elmotor som kan ge extra grepp upp till 70 km/h och det återstår att se om Toyota även tar chansen att ge den fyrhjulsdrivna Prius aktiv momentstyrning, något som skulle förbättra både säkerheten och körglädjen.

Toyotas koncernchef Akio Toyoda har deklarerat att varje Toyotamodell måste vara kul att köra och stämmer uppgifterna om fjärde generationen Prius så verkar det som om han menar allvar. Eller vad tror ni läsare – fältet för kommentarer står till ert förfogande.

Annons
Annons
Rulla till toppen