Läs också…
Storebror ser dig – och storebror heter Mercedes S-klass. Toppmodellen hos Mercedes har alltid legat långt framme i teknikutvecklingen, främst med säkerhetssystem, och nästa generation bryter inte traditionen. Auto Express har en detaljerad genomgång av all ny teknik. Håll i dig, för nu blir det nästan läskigt.
Först och främst uppdateras den adaptiva farthållaren Distronic Plus. Den kopplas ihop med Steering Assist, som håller bilen mitt i filen om filmarkeringarna är tillräckligt tydliga och om föraren har minst en hand på ratten. Bilen kan gasa och bromsa automatiskt i hastigheter mellan 30 och 200 km/h.
Autobromsen fungerar nu i hastigheter upp till 70 km/h. En nyhet är funktionen Cross Traffic, som också känner av korsande trafik och varnar när någon svänger ut framför bilen.
Förare som inte gillar att fickparkera kommer uppskatta att nästa Mercedes S-klass klarar av processen helt själv, både med styrning, gas och broms – och den kan dessutom köra iväg igen själv.
S-klassen kan också, med hjälp av sensorerna under bakluckan, varna föraren bakom med varningsblinkers om det finns risk för påkörning bakifrån. Sedan bromsas bilen, för att inte S-klassen ska köra in i bilen framför.
Även Night Assist har uppdaterats. Nattsiktsassistansen hämtar data från infraröda sensorer i strålkastarna för att peka ut fotgängare i mörkret på upp till 160 meters avstånd, och djur på 100 meters avstånd. Systemet kan uppmärksamma föraren på fotgängarna i skärmen på instrumentpanelen och genom att blinka med helljuset.
Läs också…
Nya Mercedes S-klass – första bilden
SPION: Nya Mercedes S-klass visar upp sig
Nya detaljer om Mercedes S-klass – kommer 2013
Mercedes F125 visar framtidens S-klass
Men det slutar inte där. Skyltigenkänningen hanterar nu både tillfälliga hastighetsskyltar och enkelriktade gator. Föraren kan också förvarna om att han eller hon känner sig trött, så att Attention Assist-systemet kan varna tidigare. Bilbältet innehåller nu en krockkudde, åtminstone i baksätet, och bältesfästet höjs upp sju centimeter för att göra insteget enklare. Bakljusen tonar ned ljusstyrkan nattetid för att inte blända föraren i bilen bakom.
Förutom all ny teknik som får premiär i S-klassen kan vi också förvänta oss en del nyheter som lanserats tidigare i andra Mercedesmodeller. Eventuellt dyker vindrutetorkarna från Mercedes SL upp även i S-klassen.
Munstyckena för spolarvätska är monterade direkt i torkarna och inte på motorhuven. Från SL-klassen hämtas också Frontbass – en baslåda som monteras i tomrummet i sidodörrarna. Mercedes CLS bidrar med led-lampor i fronten, för att förbättra precisionen. Det möjliggör också att föraren kan köra på helljus även vid möte – strålkastaren kan automatiskt skydda mötande förare från att bli bländade.
Mercedes planerar flera nya karossvarianter på S-klassen – totalt blir det sju modeller med start 2013.