Provkörd: Mini JCW GP – snabbast hittills

Nu lanserar Mini sin snabbaste modell någonsin, John Cooper Works GP, en extra vass specialutgåva som byggs i endast 2.000 exemplar.
Annons

Provkörd: Mini JCW GP – snabbast hittills
Mini JCW GP innebär ett prispåslag på cirka 70.000 jämfört med ”vanliga” JCW. Är den värd de extra slantarna?

Vad är nytt?

Jämfört med ”vanliga” Mini John Cooper Works är effekten på GP-modellen höjd från 211 till 218 hästkrafter, maximalt vrid är 260 Nm redan vid 1.750 rpm men tillfälligt kan turbomotorn ge 280 Nm. Prestanda förbättras därmed något och 0-100 km/h går på 6,3 sekunder, toppfarten anges till 242 km/h (6,5 sekunder och 238 km/h för Mini John Cooper Works).

Trots diverse förstärkningar och kraftigare komponenter har tjänstevikten på 1.235 kilo bibehållits, bland annat genom att slänga ut baksätet. Bakom de snygga och ”greppiga” Recarostolarna finns nu istället ett rejält bagageutrymme om 723 liter.

Stötdämpare och fjädrar är omarbetade och cambern har ökats för att R-däcken ska greppa bättre. Mini använder Kumho Ecsta V700 R-däck och dimensionen är lite bredare, 215/40R17.

Antisladdsystemet är också omarbetat och antispinnsystemet tillåts nu bromsa innerhjulet utan att sänka trottelöppningen, detta för att kompensera bristen på mekanisk diffbroms. Förbättringarna innebär att Mini JCW GP kapar 18 sekunder från ”vanliga” Mini JCW på ett varv runt Nürburgring. Den officiella tiden anges till 8:23, vilket är tre sekunder snabbare än förra generationens Audi RS4 och endast en sekund långsammare än BMW M3 (E46). Fint sällskap med andra ord!

Provkörd: Mini JCW GP – snabbast hittills
Inte baksäte men väl ett par snygga Recarostolar och ett rejält bagageutrymme!

Vad är bra?

JCW-varianterna av Mini har alltid lidit av bristen på mekanisk diffbroms och därför tenderat att förvandla de extra hästkrafterna till gummirök vid acceleration. GP-modellens kraftigt uppdaterade framvagn och bättre däcksutrustning gör nu att kraften kommer ned i backen betydligt bättre och att kurvor kan attackeras ännu mer aggressivt än tidigare.

Vad är dåligt?

Nu kan knappast JCW GP kallas för undermotoriserad, men för de drygt 70.000 kronor man får lägga till utöver vanliga Mini JCW får man endast 7 extra hästkrafter. Lite i snålaste laget kan man tycka. Varför inte skriva upp effekten mot 230-240 hästar när man ändå var där och pillade? Bristen på baksäte får även hamna på minuskontot, även om baksätet aldrig varit Mini Coopers paradgren.

Tyvärr kopplas den fina diffbromsfunktionen ur när man kopplar ur ESP, vilket gör bilen tämligen ”värdelös” för entusiasten vintertid.

Ska jag slå till?

Är du Mini-frälst, icke priskänslig och vill ha en bil för både gata och banträff är rådet solklart. KÖP! För cirka 355.000 kr får du en kompetent bil som kan stressa betydligt dyrare vagnar när vägen svänger, dessutom i en limiterad upplaga. Om du inte är track day-entusiast och ibland behöver ett baksäte är detta förstås inte bilen för dig. För nästan samma pengar kan du istället få den betydligt mer användbara BMW M135i, som dessutom är snabbare.

BILDGALLERI:

Mini John Cooper Works GP

Motor: R4 med turbo, 1598 cm³, 218 hk vid 6.000 varv/min, 260 (280) Nm vid 1.750 – 5.750 varv/min. Växellåda: 6-växlad manuell. Tjänstevikt: 1,235 kg. Prestanda: 0–100 km/h 6,3 sek, toppfart 242 km/h. Bränsleförbrukning (tillv. uppg.): Blandad körning 7,1 l/100 km. Pris: Från 355.300 kronor. Aktuell nu.

Provkörd: Mini JCW GP – snabbast hittills
Helhetsbetyg: 4,5 stjärnor av 5 möjliga.
Annons
Annons
Rulla till toppen