Provkörd: Dacia Sandero – håller budgeten?

Renaults budgetmärke Dacia tuffar på bra i eurokrisens spår och lanserar nu andra generationen av Sandero. Det bjuds på mer tilltalande linjer och modernare teknik, men hur står den sig i konkurrensen och vad får man egentligen för sina 78.900 kronor?
Annons

Provkörd: Dacia Sandero – håller budgeten?
Nya generationens Dacia Sandero håller genomgående en klart högre nivå än sin föregångare. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Vad är nytt?

Reanultägda Dacia lanserar nu den nya versionen av Sandero, en lågprisutmanare till etablerade småbilar som Opel Corsa, Ford Fiesta och VW Polo. Även den avlägsna släktingen Renault Clio får anses vara utmanad.

Sandero bjuds ut till det smått sensationellt låga grundpriset 78.900 kronor. För det priset får du en tämligen spartansk bil, dock med ”livsnödvändig” utrustning i form av servostyrning, ESP och fyra krockkuddar. Motorn är då Renaults beprövade 1,2-liter stora bensinare på 75 hästkrafter. Utan att sticka ut hakan alltför mycket kan vi nog gissa att den versionen knappast lär bli en storsäljare i Sverige.

Vi tittar istället lite närmare på modellen 0,9 TCe som är utrustad med Renaults nyutvecklade bensindriva 3-cylindriga turbomotor på 90 hästkrafter. Grundpriset på den är 89.900 kronor och lägger man till luftkonditionering och stereo är man uppe i 96.900 kronor, vilket i princip kan anses vara det verkliga grundpriset för en Sandero.

Provkörd: Dacia Sandero – håller budgeten?
Premiumkänslan uteblir men interiören känns ändå betydligt modernare än tidigare. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Vad är bra?

Självklart är det låga priset Sanderos främsta tillgång, därmed inte sagt att det är en renodlad budgetbil. Jämfört med den utgående modellen har kvalitetskänslan i interiören tagit ett kliv uppåt, även formgivningen känns mer ”up to date” än tidigare. Kupén är rymlig och bagageutrymmen sväljer 320 liter, vilket är 20 liter mer är Renault Clio.

Hög ljudnivå var en av många negativa egenskaper hos den förra modellen. Nu är väg- och motorljud klart mer dämpat men fortfarande inte nivå men de dyrare konkurrenterna, vilket knappast heller kan krävas med tanke på prislappen.

Den 0,9 liter stora motorn är en positiv överraskning – den erbjuder fullt tillräckliga kraftresurser samt rimlig förbrukning. Den uppgivna snittförbrukningen är 5,0 l/100 km vid blandad körning.      

Vad är dåligt?

Trots en låg tjänstevikt om endast 962 kilo upplevs inte Sandero som speciellt alert i sitt uppträdande – den kränger relativt mycket vid kurtvagning och styrningen bjuder inte på speciellt mycket vägkänsla. Jämfört med föregångaren är körupplevelsen åtminstone ”modern”, även om den inte alls är lika underhållande som exempelvis en Ford Fiesta.

Även om komfort- och ljudnivån höjts ett snäpp letar sig fortfarande en hel del motorvibrationer och oljud in i kupén, långfärder i Sandero känns därför inte speciellt lockande.

Eftersom prisnivån för en rimligt utrustad Sandero med en modern motor är i trakterna kring 100.000 snarare än 78.900 kronor, som formellt är grundpriset, hamnar konkurrenterna närmare rent prismässigt. Steget upp till de mer genomarbetade och gedigna koreanerna Kia Rio och Hyundai i20, med grundpriser kring 125.000, känns då plötsligt inte längre så stort.

Provkörd: Dacia Sandero – håller budgeten?
Sandero kan även fås i ”skugsmulleversionen” Stepway, då med grundpris 112.900 kronor. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

Ska jag slå till?

Om du absolut måste köpa en helt ny bil, och kan leva utan det mesta i form av extrautrustning, är en grundspecad Sandero helt rätt. Priset är onekligen svårslaget! Men hoppar du upp till den dyrare bensinaren eller den ännu dyrare 1,5-litersdieseln (grundpris 105.900 kronor) och börjar plussa på lite extrautrustning, hamnar du snabbt i samma prismässiga territorium som mer etablerade konkurrenter från exempelvis Kia, Hyundai och Chevrolet.

Klart är i vilket fall att Dacia i och med nya Sandero tar ett rejält kliv framåt i fråga och kvalitetskänsla, komfort, och faktiskt även när det gäller formgivning.

BILDGALLERI:

Dacia Sandero 0,9TCe 90hk

Motor: 898 cm³ 3-cyl bensinmotor med turbo, 90 hk, 135 Nm vid 2.500 r/min. Växellåda: 5-växlad manuell. Tjänstevikt: 962 kg. Prestanda: 0–100 km/h 11,1 sek, toppfart 175 km/h. Bränsleförbrukning: Blandad körning 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 116 g/km. Pris: Från 89.900 kronor. Aktuell nu.

Provkörd: Dacia Sandero – håller budgeten?
Helhetsbetyg: 4 stjärnor av 5 möjliga.
Annons
Annons
Rulla till toppen