De nya miljöbilsreglerna som trädde i kraft den 1 januari har debatterats flitigt, bland annat här på auto motor & sport.
Enligt miljöpartisterna Per Bolund och Stina Bergström är de nya reglerna ”ett exempel på hur en regering duckar för klimatansvar istället för att ställa krav på att utsläppen från framtidens bilar ska minska”. Det skriver politikerna i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Ett exempel är stora suvar, där en del modeller godkänns som miljöbilar trots att de väger över två ton. Det ger inte lägre utsläpp, och skapar dessutom förvirring kring vad som ska klassas som miljöbil, enligt politikerna.
Per Bolund och Stina Bergström reagerar också på att nästan alla miljöbilar som säljs är dieseldrivna. Miljöpartisterna skriver att Frankrike redan har ett system där bilar med låga utsläpp får en bonus, och där bilar som släpper ut mer får en avgift.
Den idén, tillsammans med bättre kollektivtrafik och smartare stadsplanering, kan enligt Per Bolund och Stina Bergström ge 80 procent lägre utsläpp på 20 år.