Lamborghini firar 50 år – med en hemlis

Tiden går fort när man har roligt och i år firar Lamborghini 50 år som bilmärke. Lamborghini inleder firandet med en ny video som beskriver historiken och ska dessutom lansera en hemlig jubileumsmodell. Interna källor från Sant’Agata Bolognese har redan berättat vad det kan vara för något…
Annons

Lamborghini firar 50 år – med en hemlis
Ferruccio Lamborghini framför sina två verksamheter: sportbilar och traktorer. Sportbilarna blev ingen större ekonomisk succé men traktortillverkningen hade på 60-talet gjort Ferruccio Lamborghini till en av Italiens rikaste män. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Lamborghinis 50-årsdag ska firas den 11:e maj 2013 med en mängd aktiviteter i Sant’Agata Bolognese. Det var i maj som man började bygga fabriken men formellt grundade Ferruccio Lamborghini sportbilsföretaget ”Automobili Ferruccio Lamborghini” den 30:e oktober 1963.

Ferruccio Lamborghini (född 1916) var ingen industriell gröngöling utan hade efter avslutad militärtjänst i flygvapnet startat ett företag som tillverkade traktorer från militärfordon, det som behövdes bäst efter andra världskrigets slut för att få igång lantbruket igen.

Traktorerna blev en stor framgång och i mitten av 50-talet hade Ferruccio Lamborghini ett av Italiens största företag för lantbruksmaskiner, ”Lamborghini Trattori SpA”, något som gav honom ekonomisk möjlighet att leva ut sitt stora intresse för sportbilar.

Ferruccio Lamborghini köpte sin första Ferrari 1958, en bil som han verkligen älskade förutom på ett område – kopplingen kärvade. Hur sann historien verkligen är vet vi inte men det berättas att Ferruccio Lamborghini stämde träff med Enzo Ferrari för att diskutera kopplingsproblemen. Enzo Ferrari lär då ha sagt till Ferruccio Lamborghini: ”Herr Lamborghini, ni må kunna köra en traktor men en Ferrari kommer ni aldrig lära er att bemästra.”

Efter denna förolämpning bestämde sig den rasande Ferruccio Lamborghini för att själv bygga den perfekta sportbilen, inklusive en perfekt koppling. Projektet startade 1962 och året därpå började fabriksbygget i Sant’Agata Bolognese, ungefär lika långt (knappt två mil) från centralorten Modena som Ferraris fabrik i Maranello. Placeringen var förstås ingen tillfällighet och Lamborghini kunde rekrytera Ferraris motoringenjör Giotto Bizzarrini, liksom ingenjörerna Giampaolo Dallara, Giampaolo Stanzani och Ubaldo Sgarzi.

Fabriken blev klar på rekordtiden åtta månader och var ett riktigt skrytbygge (ett dyrt sådant) på sin tid med mycket glas och en tjusig trädgård framför entrén. 1964 byggdes de första sportbilarna, Lamborghini 350 GT, i Sant’Agata Bolognese och de följdes av 400 GT, Miura, Espada, Countach, med flera.

 

Lamborghinis 50-årsdag firas bland annat med en film och har vi förstått det rätt är det bara ett smakprov som vi bjuds på (klicka på bilden ovan) i väntan på den långa versionen.

Födelsedagen hos Lamborghini ska också firas med en specialmodell, det har vd:n Stephan Winkelmann redan utlovat. Han har också sagt att det inte blir någon nostalgisk retromodell, så de som fortfarande hoppas på en serieversion av konceptbilen Miura från 2006 (ritad av Walter da Silva) kan gråta en tår.

I slutet på YouTube-filmen kan man skymta en mörk Lamborghini-profil, rakt framifrån. Och får vi tro våra källor i Sant’Agata Bolognese så presenterar Lamborghini en effekthöjd version av Aventador den 11:e maj. Toppeffekten i V12-motorn i Aventador höjs från 700 till cirka 750 hk.

Lamborghini firar 50 år – med en hemlis
En jubileumsmodell är utlovad och vår information berättar att det blir en effekthöjd version av Aventador. Men den här ”teasern” ser onekligen ut som en Gallardo – och inte kan väl Lamborghini göra ännu en special-Gallardo?
Lamborghini firar 50 år – med en hemlis
Den här bilden är tagen inne i fabriken 1969 och som vi ser står det en rad av Miura, någonstans i slutet av monteringsbandet. Bilderna är tagna av den ungerska ingenjören József Erdsi och det finns en hel serie av stora, fantastiska bilder från fabriken. Klicka på bilden ovan för att se fler foton från 1969, tagna av József Erdsi.
Annons
Annons
Rulla till toppen