Dieselbilar får en ny chans – i Japan

Mazda är förbluffade: hela åtta av tio sålda CX-5 i Japan går på diesel. Nu vill allt fler japaner köra dieselbil – men det finns nackdelar.
Annons

Dieselbilar får en ny chans – i Japan
Mazda lanserar dieselmotorer på bred front i Japan. Snart introduceras också Mazda 6 med dieselmotor i USA – en annan marknad där försäljningen av dieselbilar ökar.
Dieselbilar får en ny chans – i Japan
För varje dieselbil som säljs i Japan, säljs 165 dieselbilar i Sverige.

Nu är det 13 år sedan kraven för dieselbilar skärptes i Japan, vilket ledde till att försäljningen i princip upphörde. Sedan dess har bensinbilarna dominerat helt – 2011 var bara 0,4 procent av alla nya bilar som såldes i Japen dieseldrivna.

Men nu ändrar Japan inställning i dieselfrågan helt. Regeringens mål är att fem procent av alla nya bilar ska vara dieseldrivna 2020. I Sverige är motsvarande siffra över 60 procent.

Anledningen till att dieselbilarna gör comeback i Japan är framför allt de nya avgaskraven. Men som auto motor & sport skrev i nummer 1/2013 kan dieselbilar släppa ut hela 700 procent fler hälsofarliga NOx-partiklar vid kyla – så dieselbilar är inte alltid miljösnälla.

Mazda är en av de biltillverkare som kommit längst i försäljningen av dieselbilar i Japan. Hela 80 procent av alla som köper suven CX-5 eller en Mazda 6 väljer en dieselmotor. Även Nissan, Mitsubishi, BMW och Mercedes satsar mer på diesel.

Den japanska regeringen introducerar nu rabatter på upp till 15.000 kronor för att kompensera dieselmodellernas högre inköpspris och öka försäljningen.

”Unga personers intryck av diesel är väldigt annorlunda mot den äldre generationens. De yngre tycker att dieselbilarna är bättre för miljön och populära i Europa”, säger Yoshiaki Kawano, analytiker på IHS Automotive till Business Week.

Annons
Annons
Rulla till toppen