Nya E-klass coupé och cab officiella!

Direkt innan jul släppte Mercedes all information om nya ansiktslyfta E-klass. Men två modeller saknades: coupén och cabben. Här kommer nu 38 snygga bilder och all nödvändig information om E-klassglidarna.
Annons


Precis som för E-klass sedan och kombi får cabben och coupén ta del av alla de nya uppgraderingar som Mercedes lagt nio miljarder kronor på att utveckla. De nya motorerna med Bluedirect-teknik och assistanssystemen kommer naturligtvis att även finnas tillgängliga. 

Mercedes påstår att deras unika fyrsitsiga koncept för coupén och cabrioleten gör E-klassen till en av de mest åtråvärda bilarna i klassen. Även på tvådörrarsmodellerna har Mercedes valt att frångå ”fyrlampslooken” för ett enda lampglas, även om ljusbilden vid mörker ska vara likadan. Full-led för både fram- och baklampor finns som tillval. 

Avsaknaden av b-stolpar gör att sidorutorna på traditionellt Mercedes-manér kan ”försvinna” helt. Mercedes lovar att den nya cabrioleten har den lägsta ljudnivån i klassen tack vare en extra isolerad tygcab. Precis som vanligt har man lagt extra krut på att få ned turbulensen i cabrioletens sittbrunn med hjälp av diverse påhitt som Aircap, vindavvisare ovan framrutan och den patenterades Airscarf som blåser varmluft i nacken vid körning i kylig väderlek. 

Nya E-klass coupé och cab officiella!
Plats för fyra gör att E-klass är en av favoriterna i klassen, påstår Mercedes. Klicka för fullstorlek!

”Intelligent Drive” är senaste typen av sensorer och komplexa algoritmer som gör framförandet av fordonet säkrare för alla inblandade. En ny ”stereo multi-purpose camera”, som sitter vid backspegeln, har två ”ögon” i i 45° vinkel som blickar 500 meter framåt och bygger upp en tredimensionell bild av hur det ser ut upp till 50 meter framför bilen. Bilden används för att utvärdera trafiksituationen framför bilen, som till exempel: framförvarande bilar; korsande trafik; fotgängare och trafikskyltar.

Som standard kommer även ”collision prevention assist”, ett radarbaserat varningssystem med adaptiv bromsassistans, samt ”attention assist” som uppmärksammar trötta förare på deras status.

Som tillval kan man välja: ”Distronic plus” med ”steering assist” som är ett avancerat filassistanssystem; ”bas plus” är en bromsassistent med en ”korsningsfunktion”; ”pre-safe brake” kan upptäcka fotgängare och applicera nödbroms i upp till 50 km/h; ”pre-safe plus” kan upptäcka förestående kollisioner bakifrån och varna det bakomvarande fordonet genom att använda varningsblinkers och förbereda passagerarna på en kollision, samt applicera bromsarna för att förhindra ytterligare olyckor.

Vidare har man ”active lane keeping assist”; adaptiva helljus som låter föraren ha helljusen tända alltid men som ”blockerar” ljusstrålen för att undvika att blända andra fordon; parkeringsassist; ”traffic sign assist” kan nu känna igen och varna vid omkörningsförbud och slutligen en 360° kamera som kan ge ett helikopterperspektiv med stödlinjer vid manövrering.

Nya E-klass coupé och cab officiella!
Spakfri mittkonsol med växelväljare på ratten. Både cab och coupé får även en manuell sexväxlad låda så småningom. Klicka för fullstorlek!

Både cab och coupé får Mercedes Agility Control med ställbar fjädring som standard så man ska kunna erbjuda sportig körning utan att kompromissa med bekväm långfärdsmjukhet. 

Nya E-klass får också Mercedes elektromekaniska styrning (Direct-Steer) som kombinerar hastighetsberoende servostyrning med en styrutväxling som varierar med styrvinkeln. 

Ingen modern lyxbil är komplett utan avancerad kommunikationsutrustning som standard och så är det även i nya Mercedes E-klass cabriolet och coupé. En sex tum stor TFT-skärm kommer standard men som tillval finns en sju tum stor skärm med Mercedes Comand-system som erbjuder full internetuppkoppling. 

Klicka här för att komma till albumet!

Annons
Annons
Rulla till toppen