Faktum är att inget säger så mycket om en bil som när man kastar sig från max attack i vansinniga Morgan 3-wheeler direkt över i en polerad trackday kung som Renault Megane RS. Eller befinner sig i ett skoningslöst race mellan motorbomben BMW M6, Ringendödaren Nissan GT-R, senaste 911:n och den underbart förvirrade Morgan Plus 8.
Inget, och då menar jag INGET kan locka fram olikheterna, charmen, filosofierna bakom de olika bilbyggarskolorna och den verkliga körglädjen, som detta bakvända sätt att testa bilar. Faktum är att jag i slutet av dagen starkt börjar ifrågasätta våra vanliga laboratorieliknande och hårt mallade testrutiner. Detta är livet!
14 bilar möts i Zandvoort, Holland. Som inte bara är berömt för sin stora nudiststrand, utan också är hem för en av Europas absolut vassaste racebanor. 4,7 km riktigt illasinnad asfalt.
Vi är här för att besvara en enda fråga. Vilken är roligast att köra? För att baka in lite hårdvara i testet har vi även med oss Peter Cox, GT1-vinnare på Le Mans, som varvtidsrobot. Dessutom bänktestas samtliga bilar på rullande landsväg.
Hoppas nu att ni har tålamodet att vänta på den här testrapporten som dyker upp i auto motor & sport runt jul. Tro mig. Den blir läsvärd. Och överraskande.
Bilarna i testet: Audi A1 quattro, BMW M135i, BMW M6, Ford Focus ST, Lotus Elise S, Morgan Plus 8, Morgan 3-wheeler, Nissan GT-R, Opel Astra OPC, Porsche Boxster, Porsche 911, Renault Megane RS, Subaru BRZ, Toyota GT86.
• Läs hela testet i auto motor & sport 2-2013. I butik den 10:e januari.