Officiell: Renault Captur – alla fakta och bilder

Då har Renault äntligen släppt hemlighetsmakeriet och presenterar sin nya Captur, en liten ”crossover” som förhoppningsvis ska locka nya kunder. Men motståndet i segmentet blir tufft – har Captur vad som behövs?
Annons

Officiell: Renault Captur – alla fakta och bilder
Renault Captur ska förena flera biltyper i en modell, återstår att se hur kunderna tar emot denna ”gatukorsning” av suv, familjebuss och kompakt småbil. Klicka på fotot ovan för att se fler bilder.

Det är ingen tvekan om att Renault vill skapa tydliga släktband mellan senaste generationen Clio och den helt nya crossovern Captur. Designchefen Laurens Van den Acker har nästan använt kalkerpapper mellan Clio och Captur – vilket inte behöver vara fel.

Som vi misstänkte redan tidigare i veckan, när Renault gav smakprov på Captur, finns det också ett tekniskt släktskap. Renault Captur använder Renault/Nissans B-plattform, vilken även bildar grund för senaste Clio och Nissan Juke. Längden på Captur är 412 centimeter, alltså knappt två centimeter kortare än koncernkollegan Juke.

Enligt Renault själva har man strävat efter att Captur ska få utseende och sitthöjd som en suv, med innerutrymme som en liten familjebuss och samtidigt ha lika kul vägegenskaper som en liten bil i B-segmentet. Hur bra Renault lyckats med detta får vi vänta med tills Captur kan provköras.

Motoralternativen ska vara ”de senaste” från Renault, vilket vi antar är ungefär samma som hos fjärde generationen Clio. Då kan vi förvänta oss den nya, trecylindriga turbo-bensinaren på 0.9 liter och 90 hk, liksom en fyrcylindrig 1,5-liters diesel med 90 hk. Renault utlovar CO2-utsläpp som bäst på låga 96 g/km – vilket kanske gör att Captur kan klassas som miljöbil i Sverige.

De som vill ha lite mer kraft i sin Renault Captur får sannolikt också en fyrcylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 120 hk att välja på. I Clio kan den kopplas till Renaults första dubbelkopplingslåda (sexväxlad) och den får vi hoppas erbjuds till de andra motorerna också. Fyrhjulsdrift nämns inte, utseendet till trots hos Captur.

Renault Captur får det dock tufft i ett segment som blivit ett riktigt getingbo med Peugeot 2008, liksom Opel Mokka och snart även kommande Audi Q1. Peugeots koncernsyskon Citroën kan också få en ”lill-suv” på samma plattform som 2008, vilket gör att det plötsligt finns tre franska bilmodeller som ska slåss om samma kunder.

När Genèvesalongen öppnar i början på mars ska vi få tillfälle att känna och klämma på nya Renault Captur. Produktionen startar senare i vår i Renaults fabrik i Valladolid, i nordvästra Spanien, och kanske kan vi få hit de första Captur under sommaren.

Annons
Annons
Rulla till toppen