Jeep Grand Cherokee – med lånta strålkastare

Efter bara två år på marknaden väljer Jeep att göra ett ansiktslyft på Grand Cherokee. Viktigast är en ny, åttastegad automatlåda som sänker förbrukningen och invändiga uppgraderingar. Men kan du se vilken modell som Jeep Grand Cherokee lånat sina strålkastare från?
Annons

Jeep Grand Cherokee - med lånta strålkastare
SRT-modellen (som nu tappat ”8:an” i logotypen) har lite annorlunda front med fler svarta fält och smala, horisontella varselljus. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Utvecklingen går snabbt i suvklassen och ingen kan vila på gamla lagrar. Det inser Chryslerkoncernen och ser till att införa ett snabbt ansiktslyft på säljsuccén Jeep Grand Cherokee, efter endast två år på marknaden.

Som vi kan se låter man den kraftigt omarbetade Chrysler 300C låna strålkastardesign till Jeep Grand Cherokee (bi-xenon ingår i de mer välutrustade modellerna). Varselljusen med LED-teknik sitter en bit ner på stötfångaren tillsammans med nya dimljus och längst ner har det kommit till partier i krom.

Även bakpartiet är förändrat med omgjord baklucka och LED-teknik. Den sportiga och mera gatanpassade SRT-modellen får samma förändringar men svarta inlägg i strålkastare och grill. Varselljusen är mera utdragna på SRT. Tittar man riktigt noga så har faktiskt ”8:an” i SRT-logotypen fallit bort – kanske kan vi snart vänta oss en turbo-V6 som nytt SRT-alternativ?

I USA lyfter man fram det faktum att Jeep Grand Cherokee nu ska börja säljas med 3,0-liters V6-diesel, men det är ju inget nytt för oss européer. På båda sidor av pölen kan vi glädja oss åt att ”lyftet” av Jeep Grand Cherokee innebär att den gamla femstegade automaten ersätts av en modern, åttastegad automatlåda för både V6- och V8-alternativen.

För 5,7-liters V8:an ska det ge fem procent lägre bensinförbrukning och vi kan väl anta att det blir ungefär samma för V6-motorerna. Den nya åttastegade automaten kan köras ”manuellt” med paddlarna vid ratten, som också har fått ny design.

På insidan noterar vi också flera nya detaljer med antingen 5-tums eller 8,4-tums pekskärm i mittkonsollen och en ny 7-tums skärm i mitten av instrumenttavlan. Växelväljaren är ny och det finns fler kulörer att välja mellan för skinnklädseln.

Släpvagnsvikten ökar i USA för både V6- och V8-modellerna men det återstår att se om det också avspeglar sig på de svenska bilarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen