Lexus IS – tuff, supersnål och ingen diesel

Nya Lexus IS överraskar verkligen. Designen är djärv, nya hybridmotorn supersnål och Lexus tänker inte erbjuda någon dieselmotor till IS i Europa. Totalt feltänk – eller gör Lexus helt rätt med nya IS?
Annons

Lexus IS – tuff, supersnål och ingen diesel
Så här ser nya Lexus IS ut, ”vanliga” IS till vänster och F Sport till höger som får ett ännu djärvare utseende. Klicka på bilden för att hoppa till det stora bildgalleriet.

Både Toyota och Lexus vill bjuda på mera ”känslosam” design, det var tydligt på Parissalongen i höstas och nu när Detroitsalongen öppnat är det dags att presentera helt nya Lexus IS – som verkligen får ett djärvt nylle.

Design är ju alltid en högst subjektiv upplevelse och ni läsare får gärna berätta i kommentarerna nedan vad ni tycker om Lexus nya stil till IS-modellerna. Tekniskt har Lexus också tagit ett stort kliv och erbjuder nu en hybridmodell för IS-serien: Lexus IS 300h. Det är en så kallad ”fullhybrid” som kan köras på enbart elmotor, enbart den 2,5 liter stora bensinfyran eller båda kombinerat.

Lexus är ännu så länge hemlighetsfulla med specifikationerna på IS 300h och vi får bara reda på att CO2-utsläppet ska hamna under 100 g/km. Sannolikt använder man samma komponenter till IS 300h som finns i den japanska modellen Toyota Crown vilket i så fall innebär en kombinerad toppeffekt på 220 hk. Enbart elmotorn ger 143 hk och 300 Nm.



De som undrar över dieselmodellen får vänta, och kanske bli besviken. Vid introduktionen ska IS inte ha något dieselalternativ och det är högst tveksamt om det kommer något. De nya EU6-reglerna gör det både svårt och kostsamt att få tillräckligt rena avgaser i dieselmotorer, speciellt när det gäller NOx-nivåerna, och då är hybridtekniken ett bättre alternativ att få ner utsläppen – enligt Toyota.

Som vi berättade i december 2011 har BMW och Toyota inlett ett samarbete kring dieselmotorer och hybridteknik. De första Toyotamodellerna med BMW-diesel ska komma 2014 men om det samarbetet även omfattar Lexus är okänt. Kanske BMW anser det allt för hotfullt om även ett premiummärke som Lexus får dra nytta av BMW-motorer? Toyota och BMW ska även samarbeta kring framtida sportmodeller (klicka för att läsa mer) och kanske får vi se Celica och/eller Supra återupplivas igen.

De som föredrar konventionell V6 kan välja IS 250 som har en 2,5-liter stor bensinmotor med 207 hk. Båda modellerna har bakhjulsdrift, IS 250 har en sexstegad automat och IS 300h en steglös CVT-låda. Chassimässigt har nya IS-modellerna lånat den avancerade multilink-bakvagnen från nya GS och har även ett liknande system för att ställa in köregenskaper och upplevelse, ”Drive Mode Select” som Lexus kallar det.

Nya generationerna IS-modeller växer något jämfört med föregångaren och blir 80 millimeter längre, 10 millimeter bredare och har ett 70 millimeter längre axelavstånd. Det ger bättre utrymmen i framför allt baksätet där benutrymmet vuxit med 85 millimeter. Ryggstödet är fällbart och bagagevolymen har också vuxit – 450 liter för IS 300h och 480 liter för IS 250.

Sportmodellen IS F Sport har ett tuffare utseende både invändigt och utvändigt samt sportchassi med elektroniskt styrda stötdämpare. Nya Lexus kommer till Sverige i juni 2013.

Annons
Annons
Rulla till toppen