Bränslebluffen: Diesel på vintern – en miljöbomb

Dieslar är snåla och klimatsnälla. Men tester visar att de vräker ut upp till 700 procent mer hälsofarlig kväveoxid i svensk kyla. Reglerna för rening vid minusgrader är obefintliga. Dags för bensinbilarnas återkomst?
Annons

Det är utan tvivel klimatkraven som har tvingat fram en ökad försälljning av dieslar, men samtidigt emitterar dessa mycket högre halter av kväveoxider, NOx, jämfört med bensindrivna bilar. Gränsvärdet för bensinbilar (Euro 5) är 60 mg/km och för dieslar 160 mg/km.
Men EU-certifieringen av nya bilar görs i laboratorier med sommartemperatur. När bilarna sedan körs i verkligheten i vinterkyla släpper de ut betydligt större mängder kväveoxider. De dieselbilar som testats på Transportstyrelsens uppdrag släpper ut långt över vad EU:s gränsvärden tillåter.

• Bränslebluffen är en reportageserie om åtta artiklar.
Del 1. auto motor & sport nr 23-2012. Läs här!
Del 2. auto motor & sport nr 24-2012. Läs här!
Del 3. auto motor & sport nr 25-2012. Läs här!
Del 4. auto motor & sport nr 26-2013. Läs här!

• Reportaget finns att köpa i sin helhet för 19 kr (se nedan). Observera att det inte går att skriva ut.
• Reportaget finns även i auto motor & sport nr 1-2013. Hela numret kan köpas för endast 39 kronor i vår digitala kiosk.
• Du som är prenumerant läser självklart hela tidningen och testet gratis, men observera att du först måste registrera ditt ams-konto. Givetvis är även detta kostnadsfritt. Klicka på den blå rutan i övre högra hörnet för att logga in eller registrera ditt ams-konto. Därefter kan du läsa testet på den här sidan, eller hela tidningen (klicka på Kiosk i huvudmenyn för att gå vidare och läsa tidningen).
Missa inte våra bästa tester! Arkivet fylls på varje vecka.

Det är utan tvivel klimatkraven som har tvingat fram en ökad försälljning av dieslar, men samtidigt emitterar dessa mycket högre halter av kväveoxider, NOx, jämfört med bensindrivna bilar. Gränsvärdet för bensinbilar (Euro 5) är 60 mg/km och för dieslar 160 mg/km.
Men EU-certifieringen av nya bilar görs i laboratorier med sommartemperatur. När bilarna sedan körs i verkligheten i vinterkyla släpper de ut betydligt större mängder kväveoxider. De dieselbilar som testats på Transportstyrelsens uppdrag släpper ut långt över vad EU:s gränsvärden tillåter.

• Bränslebluffen är en reportageserie om åtta artiklar.
Del 1. auto motor & sport nr 23-2012. Läs här!
Del 2. auto motor & sport nr 24-2012. Läs här!
Del 3. auto motor & sport nr 25-2012. Läs här!
Del 4. auto motor & sport nr 26-2013. Läs här!

• Reportaget finns att köpa i sin helhet för 19 kr (se nedan). Observera att det inte går att skriva ut.
• Reportaget finns även i auto motor & sport nr 1-2013. Hela numret kan köpas för endast 39 kronor i vår digitala kiosk.
• Du som är prenumerant läser självklart hela tidningen och testet gratis, men observera att du först måste registrera ditt ams-konto. Givetvis är även detta kostnadsfritt. Klicka på den blå rutan i övre högra hörnet för att logga in eller registrera ditt ams-konto. Därefter kan du läsa testet på den här sidan, eller hela tidningen (klicka på Kiosk i huvudmenyn för att gå vidare och läsa tidningen).
Missa inte våra bästa tester! Arkivet fylls på varje vecka.

Annons
Annons
Rulla till toppen