Här i Europa är det ett snabbt varv runt Nürburgring som räknas som måttstock för prestanda. I USA använder man en annan ”tumstock” för att jämföra bilar och den banan heter Laguna Seca, belägen i Monterey söder om San Francisco, Kalifornien. Fast numera bör både jänkare och vi säga ”Mazda Raceway”, som banan formellt heter.
Amerikanska tidningen Motor Trend använder Laguna Seca som sin redaktionella måttstock och de har vid det här laget man testat en stor grupp av prestandabilar. Direkt efter att Volvo ställt ut sitt specialbygge S60 Polestar (klicka för att läsa mer) på LA Auto Show fick Motor Trend lägga vantarna på bilen och körde direkt till Laguna Seca för att försöka få några bra varvtider.
För de av er som behöver fräscha upp minnet är Volvo S60 Polestar en konceptbil som vill utforska hur långt man kan gå, prestandamässigt, med en helt vanlig Volvo för gatan. Det är ingen racebil, utan all utrustning finns kvar och fjädringen från Öhlins är faktiskt förvånansvärt ”mjuk”.
Tvärt emot vad som står i Motor Trends faktaruta har Volvo S60 Polestar T6-motorn på 3,0 liter och toppeffekten anges till 508 hk (för att det ska bli 500 brittiska hp) med 575 Nm. 0–100 km/h anges till 3,9 sekunder, möjligt tack vare Haldex fyrhjulsdrift. Sexkolvsok och stora bromsskivor från Brembo ser till att aldrig mattas, trots att S60 Polestar väger in på 1.640 kilo.
Motor Trend använder sig av racingföraren Randy Pobst för att sätta snabba och konsekventa varvtider runt Laguna Seca. Randy Pobst har dessutom sinnesnärvaro nog att kunna betygsätta bilens egenskaper under färd och han är närmast översvallande positiv till Volvo S60 Polestar.
Randy Pobst berättar i Motor Trends film att Volvo S60 Polestar understyr och egentligen är för mjukt ställd för full attack på en racebana. Men tricket är att bromsa kraftigt innan kurvan, släppa upp bromsen och sedan gå på tidigt i utgången och låta fyrhjulsdriften och den höga motoreffekten sköta resten. Då blir Volvo S60 Polestar mera neutral och det är nyckeln till snabba varvtider.
Bästa sättet att se filmen (rutan längst upp) är att klicka på bilen och sedan välja fullskärmsläge.
På tal om tider så är Volvo S60 Polestar minst sagt imponerande på Laguna Seca. Motor Trend har aldrig tidigare testat en snabbare, fyrdörrarsbil på banan och tiden blev 1:40,8. Det är snabbare än till exempel Cadillac CTS-V (1:43,9) och Jaguar XFR (1:45.4). Volvo S60 Polestar är också snabbare än Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca (1:41,1), Porsche Cayman R (1:41,6), Lotus Evora S (1:42,5), och BMW M3 (1:43,0).
Och som ni säkert minns har vår egen Fredrik Huldt också mätt styrkan hos Volvo S60 Polestar mot BMW M3 och Audi RS4 (klicka på länken för att se filmen, om du missat den) och filmat testet.