Skoda avslöjar fler detaljer om Octavia RS

Nya Octavia är Skodas viktigaste bil i Sverige. Tredje generationen lanseras i vår och vi har alla detaljer om priser och motorer. Dessutom avslöjar Skoda några överraskningar, bland annat om RS-modellen...
Annons

Under våren hoppas Skoda att tredje generationen Octavia ska locka svenska bilköpare till bilhallarna. Skoda Octavia har sålts i 3,7 miljoner exemplar sedan 1996, vilket är 44 procent av märkets totala försäljning. Hittills har Skoda visat upp halvkombiversionen, men senare lanseras också en kombi.

Redan i standardutförande, eller Ambition som det heter på Skodaspråk, har Octavia tvåzons klimatanläggning, färddator med färgskärm, 16-tums aluminiumfälgar, cd-stereo med åtta högtalare, treekrad sportratt och stopp/start-system.

Elegancepaketet kostar 16.000 kronor och innehåller bland annat farthållare, parkeringssensor bak, cd-stereo med pekskärm, multifunktionsratt, 17-tums aluminiumhjul, Bluetooth och helljusassistent. Alla detaljer om tillvalen finns i Skodas pressmeddelande.

I pressmeddelandet berättar Skoda att den RS-modellen kommer i två versioner: med bensinmotor på 220 hästar och med dieselmotor på 184 hästar. Den upphöjda och fyrhjulsdrivna Scout-versionen, som lanseras 2014, kommer med TDI-motorer på 150 eller 184 hästar, samt en TSI-motor på 180 hästar. Hösten 2013 kommer dessutom en gasmotor på 110 hästar, som tillsammans med dieselversionen på 110 hästar blir miljöklassad.

Bensinmotorerna är enligt Skoda 22 kilo lättare än tidigare. Billigast blir TSI 105 för 179.900 kronor. Skoda avslöjar samtidigt att tillägget för Octavia Combi förmodligen blir 6.500 kronor och att fyrhjulsdrift kostar 8.500 kronor. Octavia 4X4 börjar tillverkas i juni, men det finns ännu inget försäljningsdatum för kombiversionen.
 

Motor Förbrukning Utsläpp Vridmoment Växellåda Pris
TSI 105 4,9 l/100 km 114 gram 175 Nm M6/DSG7 179.900 kr
TSI 140 5,3 l/100 km 121 gram 250 Nm M6/DSG7 197.100 kr
TSI 180 5,7 l/100 km 131 gram 250 Nm DSG7 212.100 kr
TDI 105 3,8 l/100 km 99 gram 250 Nm M6/DSG7 205.100 kr
TDI 150 4,5 l/100 km 119 gram 320 Nm DSG6 218.100 kr

Källa: Skoda

Säkerhetssystem i Skoda Octavia

Multi collision brake (standard) motverkar fler kollisioner vid en eventuell krock med exempelvis ett vägräcke. Systemet bromsar automatiskt ner bilen till 10 km/h efter en kollision. Systemet slår också på varningsblinkers och bromsljus.

Front assistant (tillval) aktiveras för att undvika kollisioner med framförvarande fordon och hinder. Systemet använder den radar som sitter integrerad i framrutans backspegel och som ständigt mäter avståndet till framförvarande bil. Systemet verkar i fyra stadier: först genom en visuell varning att avståndet är för kort, därefter även med ett varningsljud. Reagerar inte föraren bromsar systemet en aning för att i sitt slutliga läge helt automatiskt bromsa bilen.

Front Assist är också kopplad till nödbromssystemet City Emergency Braking Function (tillval) som aktiveras främst i stads- och kötrafik i farterna 5–30 km/h. Systemet bromsar bilen till stillastående vid en högrisksituation.

För att minska risken för trötthetsolyckor nya Octavia utrustad med Rest assistant (standard). Systemet (kopplat till ESC) analyserar förarens körstil i 15 minuter i hastighet över 65 km/h. Om föraren avviker från detta beteende under en tid får föraren en visuell rekommendation om att ta en paus.

Crew protect assistant (standard) är ett säkerhetssystem som aktiveras när systemet anser att risken är stor för en incident. Exempelvis vid panikbroms eller kraftig under- eller överstyrning. Systemet spänner då säkerhetsbältena, stänger fönster och taklucka för att förhindra att föremål kommer in i bilen. Detta för att lindra personskador vid en eventuell olycka.

Lane assistant (tillval) är en ny funktion för Skoda som både förbättrar säkerheten och gör bilkörningen enklare och bekvämare. Detta system minimerar risken för att oavsiktligt komma över i fel körfält eller i diket. En kamera i bilens framruta känner av sidolinjerna i vägbanan i farter över 65 km/h. Systemet ger en visuell varning och styr också automatiskt in bilen mjukt om den oavsiktligt är på väg ur filen. Slår föraren på blinkers avaktiveras systemet.

Källa: Skoda

Annons
Annons
Rulla till toppen