USA höjer hastigheten – rätt eller fel?

Hastigheten på svenska vägar sänks och antalet fartkameror blir allt fler. Men USA gör tvärt om och höjer till 135 km/h. I framtiden kan hastigheten höjas ytterligare. Vad tror du – leder det till bättre eller sämre trafiksäkerhet?
Annons

USA höjer hastigheten – rätt eller fel?
Moderna bilar är bekväma och stabila även i högre hastigheter, vilket gör att hastighetsgränserna höjs i USA.
USA höjer hastigheten – rätt eller fel?
”Plåtpoliserna” på svenska vägar blir fler samtidigt som hastighetsgränserna sänks.

Varje år justeras hastigheten på flera svenska vägar. Trafikverket vill minska antalet döda i trafiken och därför skyltas många vägar om till lägre hastighet, samtidigt som hastigheten höjs på andra vägar. Dessutom planeras 1.000 nya fartkameror.

Men nu öppnas USA:s första motorväg med en hastighetsgräns på 85 mph, eller 135 km/h.

En del av motorvägen mellan Austin och San Antonio i Texas har blivit betalmotorväg och fått ta del av den nya, högre hastighetsgränsen.

Detta är den högsta hastighetsgränsen i USA. Sedan 1995 har 35 stater höjt till 110 km/h.

Adrian Lund påpekar också att de flesta nya bilar går alldeles utmärkt att köra snabbt.

”Dagens bilar gör att du är bekväm med att köra 130, 140 eller till och med 150 km/h. För tio år sedan var bilarna inte alls lika bekväma när du kom upp i 120 eller 130″, säger Adrian Lund, ordförande för IIHS, en organisation som ägs av de amerikanska försäkringsbolagen.

Missa inte den här artikeln
"id":515,"title":"Trafikexpert vill hu00f6ja hastigheten: "Lita pu00e5 fu00f6rarna""”>• Experten: Högre hastighet ger säkrare trafik

Högre hastighet betyder dock att föraren har mindre tid att reagera på faror, och att farten är högre vid en eventuell krock – felmarginalen blir mindre. Trots detta skriver CNBC att antalet döda i trafiken minskat de senaste åren. Antalet omkomna i trafiken ligger nu på samma nivå som 1949. Krockkuddar, antisladdsystem, deformationszoner och autobroms är viktiga pusselbitar i att minska antalet personer som omkommer i trafikolyckor.

”Du vet att folk kommer köra snabbare än 135 km/h, så varför inte sätta gränsen till 140 eller 150?”, frågar sig Adrian Lund.

Det har höjts frågetecken kring de högre hastighetsgränserna, men trots att både Texas och Utah höjt hastighetsgränserna har antalet bilolyckor inte ökat nämnvärt.

”Det är en vanlig missuppfattning att högre hastighet betyder fler olyckor. Statistiken bevisar inte det för hela landet”, säger John Bowman på National Motorists Association, som förespråkar högre hastighetsgränser till The Town Talk.

Missa inte den här artikeln
"id":515,"title":"Trafikexpert vill hu00f6ja hastigheten: "Lita pu00e5 fu00f6rarna""”>• Experten: Högre hastighet ger säkrare trafik
USA höjer hastigheten – rätt eller fel?
Jämnt trafikflöde ger färre olyckor – och vissa vägar kanske borde ha fri fart, säger en expert. Klicka för att läsa artikeln.
Annons
Annons
Rulla till toppen