”Superpremien går till fel bilar”

Den nya supermiljöbilspremien gynnar inte rena elbilar utan bara laddhybrider som Toyota Prius Plugin, skriver Andy Rietschel på en elbilsblogg. Men Toyota slår ifrån sig. Rätt eller fel?
Annons

Sju av tio sålda ”supermiljöbilar” är en Toyota Prius Plugin Hybrid. Andy Rietschel, som förespråkar elbilar för företag och kommuner, är inte nöjd med att supermiljöbilspremien gynnar laddhybrider, som ofta har kort räckvidd på ren eldrift.

Försäljningen av elbilar är fortfarande på en mycket låg nivå i Sverige. Totalt finns nästan 1.800 elbilar på svenska vägar i februari 2013 och det är drygt tio procent fler jämfört med januari. Nytt är att Volvo V60 D6 AWD tagit sig in på topp-tio-listan.

”Prognosen pekar på nära 5.000 laddbara bilar vid årets slut, den stora frågan är hur laddinfrastrukturen kommer att utvecklas. Ökningen av officiella laddplatser är skrämmande låg”, säger Andy Rietschel, vd för konsultföretaget Easycharge som hjälper företag gå över till elbilar.

”Vid årsskiftet saknade 198 kommuner officiell laddinfrastruktur, och 101 kommuner hade inga elbilar alls. Så kan det naturligtvis inte fortsätta”, säger han.

Den nya supermiljöbilspremien, där alla som köper en ny bil med ett koldioxidutsläpp på under 50 gram per kilometer får 40.000 kronor i rabatt, firar ett år. Men enligt Andy Rietschel gynnar den inte rena elbilar, utan laddhybrider – och det tycker han är problematiskt.

Totalt har 761 supermiljöbilspremier betalats ut, och hela 539 kunder har valt Toyota Prius Plugin Hybrid. Enligt Andy Rietschel går den två mil på ren eldrift under bra förhållanden.

”Det kan ju knappast vara direkt positivt att den elbil som har absolut kortast räckvidd på el, rimligen i längden även mest utsläpp, också säljer mest?”, skriver han på bloggen Ladda Elbilen.

Men Toyota anser inte att det är antalet mil i en laddhybrid som gör miljönyttan, utan hur många ton koldioxid som väljs bort.

”Toyotas målsättning är att byta ut så många ’CO2-mil’ mot ’elmil’ som möjligt för att i praktiken få en märkbar miljönytta”, säger Bengt Dahlström, pr-chef för Toyota i Sverige.

Han vill istället fokusera på miljövinsten på lång sikt.

”Man kan inte döma ut en teknik eller modell efter förhållanden som gäller under en kort period av året när vardagspendlingen sker under hela året”, säger han.

Annons
Annons
Rulla till toppen