Så får polisen köra – och inte köra

Det råder minst sagt delade meningar om hur polisen får köra vid en utryckning, och vad du som bilist får göra för att underlätta. Inte ens polisen har full koll, visar vår undersökning.
Annons

Så får polisen köra – och inte köra
Känner du igen dig? Polisen får påkalla fri väg, men du är inte skyldig att bryta mot trafikreglerna för att hjälpa till, enligt Peter Nord, som själv utbildar poliser i bilkörning.

Som bilist är det lätt att bli stressad när en polisbil dyker upp i backspegeln med blåljusen på. Men enligt Peter Nord, som ansvarar för polisens fordonsutbildning i Stockholm, finns ingen anledning att stressa upp sig för att polisen måste komma fram.

”Generellt tycker jag det fungerar väldigt bra, speciellt här i Stockholm. Jag har kört många år och det har aldrig varit några problem, de flesta gör helt rätt. Det viktigaste är att man inte blir stressad. Vi kör ju inte över folk om de dröjer med att lämna fri väg”, säger han till auto motor & sport.

”Man behöver inte skynda sig på, och man får inte begå några trafikbrott själv för att polisbilen eller ambulansen ska komma fram.”

Det Peter Nord säger går tvärt emot vad som står på polisens hemsida. Där står bland annat att:
• du kan bli tvungen att bryta mot olika trafikregler för att kunna släppa förbi fordonet
• du kan bli tvungen att köra upp på en refug, trottoar eller köra någon meter mot rött ljus för att kunna släppa fram det utryckande fordonet
• du kan behöva öka hastigheten om du kör på en 2+1-väg.

Men detta är alltså helt felaktigt, enligt Peter Nord. Han är helt säker på att bilister inte får bryta mot några som helst trafikregler för att ett utryckningsfordon ska komma fram snabbare. Dessutom fälldes en person i juni 2010 eftersom han kört för fort på en 2+1-väg, för att ambulansen bakom skulle komma fram snabbare. Mannen som körde för fort blev av med körkortet.

Så får polisen köra – och inte köra
Peter Nord ansvarar för polisens förarutbildning i Stockholm. Foto: Arlandastad Holding AB.

Enligt Peter Nord har polisens förarutbildning förändrats en hel del under de senaste åren.

”Idag har vi en helt annan omfattning än tidigare med ett nytt upplägg. Bilen är inte längre bara ett transportmedel för att ta sig mellan A och B, utan det är vår arbetsmiljö, vårt kontor. Det går inte att chansa hur som helst, och vi pratar mycket om etik och moral. Polisen ska vara ett föredöme i trafiken och föregå med gott exempel.”

När nya polisaspiranter kommer till Polishögskolan handlar förarutbildningen om att hantera och förstå sig på bilen. Sedan blir utbildningen mer och mer avancerad.

”Under polisutbildningen har vi 66 timmars körutbildning. Under femte terminen får aspiranterna ytterligare 40 timmar.”

För att få köra i ”trängande fall”, där polisen får påkalla fri väg med ljud- och ljussignaler, ska poliserna genomgå en separat 80-timmarsutbildning.

Lägger polisen mer eller mindre tid på förarutbildning nu jämfört med tidigare?
”Vi har styrt upp detta, och fått ledningen att förstå att körutbildning är viktigt. Att poliserna först får 66 timmars utbildning, och sedan ytterligare 40, är helt nytt 2013.”

Vad gör ni för att minska antalet trafikolyckor där polisen är inblandad? 
”I Stockholm håller vi just nu på att titta över olyckorna, för att se om vi till exempel krockar på ett annat sätt nu jämfört med tidigare, och för att förstå varför det blir som det blir. Vi är precis i startgroparna med detta.”

Så får polisen köra – och inte köra
Polisen får bryta mot trafikreglerna även utan ljud- och ljussignaler. Foto: Kristoffer Thessman.

Uppdatering 8/2: Enligt Leif Rydström på advokatfirman City Lawyer är det tillåtet att bryta mot en del trafikregler för att låta utryckningsfordon komma fram.

”I normala fall kan man köra åt sidan, eller köra fortare en kort sträcka för att släppa fram polisen. Man kan köra mot rött ljus men då är det viktigt att man stannar i korsningen och inte kör vidare”, säger han.

Det är däremot viktigt att man inte själv tjänar på att man kör mot rött eller kör för fort.

”Man ska nog inte ta lagen i egna händer. Polisen är ju under utryckning så de lär inte stanna och ta fast dig för att du kör mot rött. Man får göra det med visst omdöme, och om du själv krockar så ligger risken hos dig.”

Annons
Annons
Rulla till toppen