En stylad Vantage S med manuell låda

Aston Martin visar en specialversion av Vantage S för att hylla sina framgångar i GT4-klassen. Vantage SP10 får manuell sexväxlad låda och ett avgassystem som ska släppa igenom mycket motormuller.
Annons

En stylad Vantage S med manuell låda
Aston Martin har hottat upp Vantage S med kolfiberdiffusor, klara bakljus och vassare fälgar. Resultatet: Vantage SP10

436 hästkrafter och 490 Nm. 0–100 på 4,5 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Siffrorna är gemensamma för Aston Martin Vantage S och för specialversionen Vantage SP10. Vad som skiljer dem åt är att SP10 går att växla manuellt och har extra feta detaljer. Lite mer nomex och lite mindre tweed helt enkelt. 

För den som inte har fått kläm på sin heal-toe-manöver finns dock Vantage SP10 att få med samma sjuväxlade automatlåda som sitter i Vantage S. Unikt för Vantage SP10 är färgen Ceramic Grey Metallic och högglanspolerade aluminiumfälgar i någon form utav diamantdesign.

Frontsplittern och kolfiberdiffusorn baktill ramar tillsammans med klara baklampor in att detta är specialmodellen SP10. Inredningen går i svart och grått med en massa tjusig alcantara och väldoftande läder med silvriga kontrastsömmar. Mittkonsolen levereras i högblank pianolack.

För den som vill försöka överrösta motorljudet så har Aston låtit montera en förstklassig Bang & Olufsen-anläggning på 1.000W. Bilen går att få både som Coupé och som Roadster och ska kosta från runt miljonen kronor och uppåt.

Enligt Aston Martin så delar Vantage SP10, och därmed också Vantage S, mycket komponenter med den racebil som kör för Aston Martin i GT4-klassen. Och detta bådar ju mycket gott om man ser till den här videon. Bakom ratten på en Aston Martin på ett soligt Nürburgring. Där skulle man ju hellre suttit än bakom skrivbordet i en snöslaskigt Solna.

 

Häng med Aston Martin Vantage V8 GT4 runt Nürburgring!

Annons
Annons
Rulla till toppen