Alfa Romeo 4C – äntligen officiell

Nu har de första bilderna på Alfa Romeos nya, kompakta sportbil dykt upp på nätet. Vad sägs om kolfiberchassi, superläcker design och en 1750-motor med turbo?
Annons

Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Den nya 4C-modellen är överraskande kompakt: strax under fyra meter lång, 200 centimeter bred och 118 centimeter hög. Axelavståndet är ”mindre än 2,4 meter” enligt Alfa. Bilen är strikt tvåsitsig, givetvis. En BMW Z4 är hela 24 centimeter längre och tolv centimeter högre, som jämförelse. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Alfa Romeo 4C får ett ”Race”-läge som är anpassat för bankörning, som komplement till lägena ”Dynamic”, ”Natural” och ”All-Weather”.

Lystring Alfisti! Alfa Romeo har offentliggjort märkets första modell med bakhjulsdrift på mycket länge. Det har viskats om 4C-modellen i många år, det var två år sedan vi fick se konceptbilen och nu har äntligen dags för de första bilderna på seriemodellen.

Alfa Romeo 4C bygger vidare på 8C Competizione och ingredienserna lär få vilken bilentusiast som helst på fall.

”Den här bakhjulsdrivna coupén med mittmotor och två sportstolar representerar essensen av en sportbil, i hjärtat av Alfa Romeos DNA: prestanda, italiensk stil och teknisk överlägsenhet”, skriver Alfa Romeo i pressmeddelandet.

Bilen ska byggas i Maseratifabriken i Modena och blir en viktig pusselbit i Alfa Romeos ”globala försäljningsplan” – den ska exempelvis ligga till grund för Alfa Romeos återtåg på USA-marknaden.

Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Vacker i alla vinklar – eller vad tycker ni läsare? Här kan man skymta den mittmotorplacerade turbofyran. Låg vikt och mittmotor, det kan ju inte bli fel – eller hur? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Tack vare kolfiber och aluminium har Alfa Romeo pressat ned vikten, men exakt hur lätt 4C-modellen är får vi inte veta förrän på Genèvesalongen (men lär hamn runt 1.000 kilo i tjänstevikt). Klart är dock att Alfa 4C får en helt ny direktinsprutad 1750-turbomotor, med motorblock och topplock aluminium, på runt 235 hästkrafter.

Vi är inte helt säkra på om det är samma motor som också finns i Giulietta (gjutjärnsblock), men som vi berättat förut har Alfa utlovat en helt ny 1,8-liters turbomotor med direktinsprutning och toppeffekt upp mot 300 hk (en Stradale, kanske?). Turbofördröjning ska inte finnas över huvud taget, lovar Alfa Romeo, och tidigare uppgifter indikerar att vi kan förvänta oss högre toppeffekt till Alfa Romeo 4C längre fram.

Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Design kan man alltid diskutera men nog har Alfa 4C massor av karaktär? Det är svårt att inte vara oberörd, oavsett vad man tycker. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Motorn kopplas till Alfas dubbelkopplingslåda TCT – manuell låda verkar inte erbjudas alls. Som på andra modeller finns det en väljare för ”Alfa DNA” där man kan ändra bilens karaktär. Nytt för Alfa Romeo 4C är ett läge som heter ”Race”, vilket vi tolkar som frånvaron av alla elektroniska hjälpsystem.

Ett av de främsta köpskälen lär bli designen, som bjuder på flera tillbakablickar till historiska modeller samt en rejäl portion Alfa 8C Competizione.  Och sen givetvis den låga vikten, Alfa hävdar att vikt/effektförhållandet är under fyra kilo per hästkraft.

Premiär blir alltså på bilsalongen i Genève i mars, och försäljningen drar igång senare under året. Priset? Det vill vi också ha reda på! En gissning är att Alfa placerar 4C i närheten av Porsche Cayman (som har ungefär samma vikt/effektförhållande) och då kan vi räkna med ett pris på runt 500.00–600.000 kronor – vilket kanske inte är helt oskäligt för en bil med kolfiberchassi. Den årliga produktionen ska från och med 2014 ligga på runt 3.000 bilar per år, nästa år introduceras sannolikt också en renodlad roadsterversion.

Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Nya 1750-motorn sägs vara helt ny, enligt Alfa Romeo. Block och topplock i aluminium och italienska media pratar redan om toppeffekt upp mot 300 hk. Får det plats en V6:a också, kanske? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Alfa Romeo vill att vi ska känna de historiska vingslagen när vi tittar på nya 4C och framför allt komma ihåg sportbilsikonen Alfa 33 Stradale (bilden ovan). Alfa Romeo 33 Stradale var en gatversion av racerbilen Tipo 33 och tillverkades mellan 1967 och 1969 i endast 18 exemplar.
Alfa Romeo 4C – äntligen officiell
Alfa Romeo bjuder bara på tre bilder, så här långt. Vi hoppas på fler snart och tar förstås med kameran till Genèvesalongen, där Alfa 4C ska premiärvisas. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen