Lystring Alfisti! Alfa Romeo har offentliggjort märkets första modell med bakhjulsdrift på mycket länge. Det har viskats om 4C-modellen i många år, det var två år sedan vi fick se konceptbilen och nu har äntligen dags för de första bilderna på seriemodellen.
Alfa Romeo 4C bygger vidare på 8C Competizione och ingredienserna lär få vilken bilentusiast som helst på fall.
”Den här bakhjulsdrivna coupén med mittmotor och två sportstolar representerar essensen av en sportbil, i hjärtat av Alfa Romeos DNA: prestanda, italiensk stil och teknisk överlägsenhet”, skriver Alfa Romeo i pressmeddelandet.
Bilen ska byggas i Maseratifabriken i Modena och blir en viktig pusselbit i Alfa Romeos ”globala försäljningsplan” – den ska exempelvis ligga till grund för Alfa Romeos återtåg på USA-marknaden.
Tack vare kolfiber och aluminium har Alfa Romeo pressat ned vikten, men exakt hur lätt 4C-modellen är får vi inte veta förrän på Genèvesalongen (men lär hamn runt 1.000 kilo i tjänstevikt). Klart är dock att Alfa 4C får en helt ny direktinsprutad 1750-turbomotor, med motorblock och topplock aluminium, på runt 235 hästkrafter.
Vi är inte helt säkra på om det är samma motor som också finns i Giulietta (gjutjärnsblock), men som vi berättat förut har Alfa utlovat en helt ny 1,8-liters turbomotor med direktinsprutning och toppeffekt upp mot 300 hk (en Stradale, kanske?). Turbofördröjning ska inte finnas över huvud taget, lovar Alfa Romeo, och tidigare uppgifter indikerar att vi kan förvänta oss högre toppeffekt till Alfa Romeo 4C längre fram.
Motorn kopplas till Alfas dubbelkopplingslåda TCT – manuell låda verkar inte erbjudas alls. Som på andra modeller finns det en väljare för ”Alfa DNA” där man kan ändra bilens karaktär. Nytt för Alfa Romeo 4C är ett läge som heter ”Race”, vilket vi tolkar som frånvaron av alla elektroniska hjälpsystem.
Ett av de främsta köpskälen lär bli designen, som bjuder på flera tillbakablickar till historiska modeller samt en rejäl portion Alfa 8C Competizione. Och sen givetvis den låga vikten, Alfa hävdar att vikt/effektförhållandet är under fyra kilo per hästkraft.
Premiär blir alltså på bilsalongen i Genève i mars, och försäljningen drar igång senare under året. Priset? Det vill vi också ha reda på! En gissning är att Alfa placerar 4C i närheten av Porsche Cayman (som har ungefär samma vikt/effektförhållande) och då kan vi räkna med ett pris på runt 500.00–600.000 kronor – vilket kanske inte är helt oskäligt för en bil med kolfiberchassi. Den årliga produktionen ska från och med 2014 ligga på runt 3.000 bilar per år, nästa år introduceras sannolikt också en renodlad roadsterversion.