Tesla och New York Times i räckviddsbråk

Teslas Model S hade en avsevärt kortare räckvidd än utlovat när New York Times reporter provkörde den i kallt väder. Tesla hävdar att det inte var batterierna som tog slut när bilen fick bärgas.
Annons

Tesla och New York Times i räckviddsbråk
Det är Model S som ska få lönsamheten i IT-miljardären Elon Musks elbilssatsning Tesla.

Elektriska bilar är fulla av datorer som loggar körningen. Genom att ha gått igenom den lagrade kördatan slår nu Tesla ifrån sig i kritiken de fick av New York Times reporter efter att denne fick bärga en Model S under en provkörning.

Det var New York Times bilskribent John M. Border som lånat en Tesla Model S för att utvärdera hur bilen gick att köra med under kalla vinterförhållanden. Border skulle testa snabbladdningsstationerna i Delaware och Connecticut där temperaturen hade sjunkit ända ner till hisnande minus tolv grader, eller det vi i Sverige kallar för vårkänsla i februari.

Tesla påstår att Model S ska gå att köra 300 miles, alltså cirka 480 kilometer, på en laddning. Men Borders resa tog slut betydligt tidigare än så och bilen fick bärgas för att åka lastbil till närmsta laddstation.

Tesla möter nu kritiken och påstår att Border har kört mycket fortare än vad han redovisar i sin text där Model S sågas för sin dåliga räckvidd. Dessutom nekar Tesla till att bilens batterier var slut när den bärgades och hänvisar till bilens lagrade data. New York Times taleskvinna Eileen Murphy gjorde uttalandet tidigare i veckan att Borders recension var saklig och förnekar att något skulle vara lurigt. 

New York Times artikel finns att läsa här!

Teslas respons finns att läsa här!

Uppdaterat: Enligt den här artikeln så kan både Tesla och Border har rätt. Batterierna i Teslan var nästan slut, men bilen kunde köras ytterligare en bit. Dock så var bilen satt i ett energisparläge och när Border aktiverade den elektroniska handbromsen gick denna inte att avaktivera. Slutsatsen är alltså att om Border kände till att han inte skulle aktivera handbromsen i energisparläge så är felet hans, om Tesla inte upplyst Border om detta så ligger misstaget hos dem. Varför nu en biltillverkare ska hållas ansvar för varje enskild individs felsteg.

Annons
Annons
Rulla till toppen