Lotus F1-team köper Porsche-tunern Ruf

Om vi säger Ruf tänker ni säkert Porsche. Men snart får vi kanske lägga till Lotus också, eftersom ägarna till F1-teamet – Genii Capital – har köpt in sig i Ruf Automobile GmbH. Mer F1-teknik i Rufs Porschemodeller vore kanske inte fel?

Ruf Automobile GmbH

Ruf Automobile GmbH i Pfaffenhausen får en ny partner i Gerard Lopez, ägaren till Genii Capital. Foto: Ruf Automobile. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vi vet inte om det blir något framtida tekniskt utbyte mellan företagen, men det står nu klart att Porsche-tunern Ruf Automobile GmbH fått nya ägare. Genii Capital, som även äger Lotus F1 Team, köper en andel (hur stor nämns inte) av Ruf och ordförande Gerard Lopez tar uppdraget som styrelseordförande.

Bilentusiasten Gerard Lopez blir ny ägare i Ruf Automobile.

Bilentusiasten Gerard Lopez blir ny ägare i Ruf Automobile.

Bilentusiasten Gerard Lopez har varit kund hos Ruf i 20 år och kunde inte motstå möjligheten att ta en aktivare roll:

"Ruf är ett fantastiskt varumärke, kända över hela världen med en lojal kundbas." säger Gerard Lopez. "Det är bilar som CTR (Yellowbird) och dess efterföljare som har skapat företagets legendomspunna status. Idag är varumärket också känt hos de yngre generationerna genom de stora bilspelen – vilket öppnar möjligheter till nya kunder över hela världen."

"Det är snart 50 år sedan jag började ge min syn på hur Porsche 911 kunde förädlas," säger Alois Ruf. "Jag ser fram emot en mycket spännande framtid där vi kommer att bistås av
strategen Gerard Lopez."

I pressmeddelandet från Ruf Automobile GmbH får vi också reda på att Genèvesalongen ska bli speciellt spännande i år, dock utan att avslöja vad som ska visas upp. Det kan dock handla om "alternativa" drivkällor, kanske en sportig elbil?

Ruf CTR Yellowbird, originalet från 80-talet

Ruf CTR Yellowbird, originalet från 80-talet. Lägg märke till den smala karossen, de svetsade dropplisterna och frånvaron av onödiga detaljer. Toppfart: 343 km/h, vilket var helt enormt på 80-talet. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Den bilmodell som satte Ruf på kartan – och även hamnade på väggen i många pojkrum – var den första CTR-modellen. Den lanserades 1987 och gick även under smeknamnet "Yellowbird" på grund av sin kycklinggula kulör.

Till det yttre var Yellowbird en icke turbobreddad 911 där man ändå lyckats fylla motorrum och hjulhus med all teknik från turbomodellen. Effekten var höjd till 470 hk, officiellt, men i själva verket gav motorn närmare 550 hk. Dessutom hade Ruf tagit fram en femväxlad låda, något som kändes mycket modernare än den fyrväxlade transmission som Porsche själva erbjöd vid den tiden.

Vid ett försök på Nardo-banan i södra Italien uppnådde Ruf CTR en på den tiden svårslagen topphastighet med 343 km/h. Missa heller inte testföraren Stefan Rosers helt otroliga varv på Nürburgring i videon längst ner på sidan.

Ruf Automobile GmbH grundades redan 1939 av Alois Ruf (den äldre) som en enkel bilverkstad men expanderade under 50-talet och utvecklade bland annat bussmodeller. Sonen Alois Ruf (den yngre) började med 911-renoveringar i början av 60-talet men de "riktiga", egna Ruf-modellerna kom först i mitten av 70-talet.

Ruf har idag en omfattande verksamhet av Porsche-service, renovering av klassiker och ombyggnation av Porsche-modeller. Ruf har produkter till Porsches hela modellprogram, inklusive Cayenne. 2007 startades en Ruf-verkstad i Bahrain, samtidigt som man visade den nya CTR3 som en 20-årshyllning till ursprungliga Yellowbird.

Jag gillar Ruf-bilarna, partnerskap med Genii och Lotus F1 kan bara bli bra!
85
4