Svärd om Volvos lyft: ”Jacoby Edition är snygg”

När Volvo ger nästan hela modellprogrammet ett ansiktslyft är det ett arv från tidigare vd:n Stefan Jacoby, med ett högt fokus på detaljer och kvalitet. Nils Svärd rapporterar direkt från Hisingen och kan berätta att totalintrycket imponerar mer i verkligheten än på bild. "En härlig kraftsamling" tillägger Nisse, "men räcker det?"
Annons

Svärd om Volvos lyft:
Nisse Svärd rapporterar direkt från Volvos förhandsvisning och ger sina personliga intryck av det stora ansiktslyftet. Välkommet, men räcker det för att lyckas i Europa, USA och Kina? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Volvo har bjudit in media till en exklusiv förhandsvisning av deras Genève-nyheter. Ett smart drag. Nu hamnar Volvos ansiktslyfta modeller ensamma i rampljuset istället för att drunkna i mediabruset från en stor bilsalong. Facelift – om än i en massiv skala – försvinner lätt på ett mässgolv där många världspremiärer slåss om uppmärksamheten.

Den nya designchefen, Thomas Ingenlath, har inget med nyheterna att göra. Därför fanns han inte med igår vid presentationen. Arbetet med Volvos facelift började för tre år sedan. Det senaste året var designen i stort sett spikad och endast justeringar för tillverkningsanpassning gjordes. Alltså redan när S60 släpptes inleddes arbetet med en uppgradering. Men för tre år sedan blev Stefan Jacoby Volvos vd och hans inflytande skulle bli stort.

Svärd om Volvos lyft:
Volvo V60 har fått nya detaljer, LED-ljus och en högre kvalitetskänsla. Ett jobb som förre vd:n Stefan Jacoby satte igång, men tyvärr inte fick skörda frukterna av. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vad vi ser idag är Jacobys verk. Flera Volvopersoner som jag har pratat med idag säger samma sak. Jacoby hade ett öga för bilens detaljer och en förståelse vad som behövde göras. Idéerna är inte nya. Men det har inte alltid varit lätt att förverkliga förbättringarna. Med Jacoby fick designavdelningen en chef som förstod betydelsen i detaljerna och inte drog i snålsnöret.

Detta märks främst på 60-serien där spolarmunstyckena är borta, likaså den klumpiga radarenheten i grillen som nu har en högglansyta för att inte synas. De nya, kraftfulla avgasrören var påtänkta redan från början, men stoppats precis innan produktion. Blinkersglasen i backspeglarna är nu av LED-typ och smidigt integrerade.

Svärd om Volvos lyft:
Volvo XC70 har samma robusta framtoning som förut men detaljerna är lite elegantare, vilket Nisse Svärd gillar. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

På XC60 är huven delvis hämtad från ConceptYou-modellerna. Karossen är äntligen nedlackad som standard och även hasplåtarna ingår i grundpriset.

Totalintrycket imponerar. Hela 60-serien har blivit snyggare. Mer proper. Designen är homogen och framför allt bredare och lägre. Tapirutseendet med den långa nosen är bortblåst. Notera också ögonlocken som ger en lite småilsken ”Böser-blick”. Förändringarna är större och snyggare än vad pressbilderna visar. Ett utmärkt exempel på när summan av detaljerna ger mer än man skulle gissa från början.

Jag blir glad över att ett sådant detaljfokus har fått genomsyra hela uppgraderingen. Äntligen finns växelpaddlar till automatlådan, rattvärme, eluppvärmd vindruta, samt nya möjligheter att skräddar sy sin Volvo – oavsett om det handlar om läderklädd panel med snygga stygn eller ett svart innertak. Nu kan Volvo matcha konkurrenterna.

Svärd om Volvos lyft:
Volvo S80 och V70 får ett brett, horisontellt parti under grillen. Något som en del av er läsare tycker sig känna igen hos en annan storsäljare i Sverige (VW Passat). Nisse Svärd är inte helt nöjd med lyftet för S80/V70. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Men Volvo tar den absoluta tätpositionen för uppkoppling och smartphone-känsla i bilen. Det androidbaserade Connect-systemet är snyggt, stilrent och är verkligen lättanvänt med stora tydliga symboler. Dessutom är pekskärmen IR-styrd så det går lika bra att peka med vantar eller till och med en penna. Det har utvecklats på rekordtid – cirka ett år. Jag håller tummarna för att det inte finns några allvarligare barnsjukdomar. Snyggt integrerade appar som fungerar ihop med bilens röststyrning kan bli en viktig ”USP” (Unique Selling Proposition) för många kunder som gör att de väljer Volvo istället för ett annat varumärke.

Men jag är besviken på att inte V70/XC70 och S80 fick ett starkare ansiktslyft. Det är bara V70:s nya LED-lampor bak, likt V60 och XC60, som ger den rätta fräschören. En besvikelse är också att ansiktslyften inte inkluderade de nya motorerna som ska komma senare i år. Nu blev det bara ett ”halvt lyft”, men Volvo vågar kanske inte berätta om de nya fyrcylindriga motorerna.

Totalt sett är det härligt att se denna kraftansamling från Volvo. Det behövs för att stå emot försäljningskrisen, främst i Europa. Uppgraderingen ger förmodligen inte ökade försäljningsvolymer, men är absolut nödvändigt för att bibehålla nuvarande nivåer.

Svärd om Volvos lyft:
När Volvo presenterade sina ansiktslyfta modeller visade man på det positiva mottagande som V40-modellerna fått. Volvo kan på allvar konkurrera med andra premiummärken, vilket bland annat ett av våra biltester här på auto motor & sport fick illustrera. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen