BMW M fortsätter med bakhjulsdrift

Mercedes nya AMG-modeller med fyrhjulsdrift imponerar inte på BMW. Högre vikt och sämre styrkänsla gör att M-bilarna förblir bakhjulsdrivna.
Annons

BMW M fortsätter med bakhjulsdrift
BMW erbjuder numera M Performance-modeller för kunder som vill ha M-känslan kombinerat med fyrhjulsdrift. De ”äkta” M-modellerna förblir dock bakhjulsdrivna.

En av de största fördelarna med Audis RS-modeller för oss nordbor är förstås fyrhjulsdriften som gör bilen betydligt mer vardagsvänlig. Även Mercedes tar efter med de uppdaterade E 63 AMG-modellerna, som nu erbjuds med fyrhjulsdriftssystemet 4Matic.

Men hos BMW:s M-division är tongångarna helt annorlunda.

”Vår filosofi när det gäller styrkänsla och styrprecision är att bakhjulsdrift är den bästa lösningen. xDrive ökar vikten med mellan 80 och 90 kilo, och M-differentialen är branschens bästa system för bakhjulsdrift”, säger Friedrich Nitschke, chef för BMW M, till brittiska Autocar.

Ett annat hett ämne bland M-entusiasterna är framtiden för de manuella växellådorna. BMW säljer både M5, M6 och M6 Gran Coupé med manuell låda i USA.

”Ur produktionssynpunkt vore det mycket bättre att bara erbjuda dubbelkopplingslådan. Men så länge det finns efterfrågan kommer vi erbjuda den manuella lådan”, säger Friedrich Nitschke.

Han avslöjar dock inte om nästa BMW M3 kommer med manuell låda.

Annons
Annons
Rulla till toppen