Saab 9-3 Phoenix – hela historien, unika bilder

Entusiastsajten SaabsUnited.com levererar ”The story of 9-3 Phoenix”, en unik inblick i den bilmodell som skulle rädda Saab men aldrig blev av. Projektet hade kommit långt, men Saab stötte också på stora problem.
Annons

Saab 9-3 Phoenix – hela historien, unika bilder
Hos SaabsUnited.com finns det flera bilder på Saab 9-3 Phoenix och en mera utförlig historia, klicka på bilden för att hoppa dit.

Under en tid har entusiastsajten SaabsUnited.com utlovat oss den fullständiga historien om ”Saab 9-3 Phoenix”, ersättaren till dåvarande 9-3. Nu levererar SaabsUnited.com det man sagt (klicka på länken för att hoppa dit) och kan dessutom visa unika bilder på Saab 9-3 Phoenix.

SaabsUnited.com vill av upphovsrättsliga skäl inte ge oss möjlighet att publicera bilderna i sin artikel men texten är detaljerad och väl värd sin läsning, liksom de unika bilderna av Saab 9-3 Phoenix. De som är intresserade ska därför klicka på bilden ovan för att läsa hela texten och se bilderna.

Som alla minns var nya Saab 9-5 viktig för företaget, liksom kombimodellen 9-5 SportCombi och suvmodellen 9-4X. Men Saabs absoluta storsäljare skulle bli ersättaren till 9-3, den helt egenproducerade modell som fått smeknamnet ”9-3 Phoenix” efter plattformens namn. 9-3 Phoenix skulle rädda Saab, så enkelt var det.

Men tiden var knapp och Saab behövde snabbt bli klara med ersättaren, målet var att visa upp den färdiga 9-3 Phoenix på Genèvesalongen våren 2012. Redan 2007 hade GM:s designstudio tagit fram ett förslag på ny 9-3 men Saabs företagsledning ville ha ett annorlunda designspråk, något som amerikanen Jason Castriota började jobba med när han knöts till Saab sommaren 2010.

Saab 9-3 Phoenix – hela historien, unika bilder
De som är intresserade att lära sig mer om Saab 9-3 Phoenix ska absolut klicka på bilden ovan och hoppa till SaabsUnited.com, där det finns en lång text och flera unika bilder på bilen.

Jason Castriotas uppdrag var, enligt SaabsUnited.com, att skapa en 9-3 som betraktaren omedelbart identifierade som en Saab. Tidigare design skulle gå att känna igen, samtidigt som modellen måste uppfattas som helt ny. Ingen lätt uppgift och Castriota införde nya arbetsmetoder som drastiskt sänkte arbetstiden, dock gick det inte att undvika förseningar. Enligt SaabsUnited.com kunde Saab 9-3 Phoenix realistiskt sett inte blivit klar förrän 2013, med möjlig produktionsstart i början av 2014 – alltså två år ”för sent”.

Parallellt med exteriör och interiör design pågick arbetet med att anpassa BMW:s motorer till Saab 9-3 Phoenix, färdigställa 9-5 SportCombi, utveckla ett eget Android-baserat infotainmentsystem, med mera. Under 2011 blev ekonomin allt mera ansträngd för Saab och enligt sajten SaabsUnited.com arbetade Jason Castriota och hans team oavlönat de sista åtta månaderna innan konkursen var ett faktum, 19 december 2011.

Nu när ni har fått se större och bättre bilder på Saab 9-3 Phoenix hos SaabsUnited.com – tror ni att det här var bilen som skulle ha räddat Saab? Fältet för kommentarer nedan står till ert förfogande.

Annons
Annons
Rulla till toppen