Citroën C3 får ett lyft – och tre cylindrar

I början på sommaren får Citroën sitt ansiktslyft med annorlunda front och förbättrad interiör. Roligare blir också motorljudet då C3:an får två nya, trecylindriga bensinmotorer. 15 procent mer effekt och 25 procent lägre förbrukning utlovas.
Annons

Citroën C3 får ett lyft – och tre cylindrar
Citroën C3 har nått ”halvtid” i sin livscykel och då är det dags att förnya, både när det gäller utseende och motoralternativ. Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet.

Tänk dig en minibil med en längd kring fyra meter. Många av er har då förmodligen fått upp namnet ”Polo” i huvudet men man kan faktiskt leta efter alternativ på annat håll – till exempel Citroën C3 med en längd på nätta 394 centimeter och förvånansvärt rymlig kupé med 300 liter bagagerumsvolym.

Andra generationen Citroën C3 kom 2010 och den ansiktslyfta C3-version började smygas ut på vissa marknader redan förra året. Citroëns snålversion C3 e-HDi med ett CO2-utsläpp på bara 87 g/km finns kvar men nu tillför man också trecylindriga ”PureTech-motorer”.

Citroën utlovar 15 procent mer effekt och 25 procent lägre förbrukning jämfört med de fyrcylindriga bensinalternativ (1,1i, 1,2 VTi och 1,4 VTi) som de nya 1,0- och 1,2-liters motorer ersätter. Fyrcylindriga bensinalternativet VTi 120 finns dock kvar i programmet (i Europa).

De trecylindriga VTi 68 och VTI 82 har förbrukning på mellan 4,3–4,5 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 99–104 g/km. I Europa finns det fem dieselalternativ till Citroën C3: HDi 70, e-HDi 70, HDi 90, e-HDi 90 and e-HDi 115. Motorerna med ”e-” har den så kallade mikrohybrid-tekniken som även finns i Peugeot 508. Snålast är som sagt e-HDi 70 med förbrukningen 3,3 l/100 km och ett CO2-utlsäpp på 87 g/km.

Hur många av motorerna som är aktuella för den svenska marknaden är inte beslutat ännu av Citroën Sverige, tidigare har man erbjudit tre dieslar och tre bensinmotorer till C3.

På utsidan noterar vi en ny front med bland annat LED-teknik för de horisontella varselljusen, samt likaledes uppgraderade bakljus. Exteriörkulörerna är nu nio till antalet där en mörkblå nyans är ny. Även inredningen är uppgraderad med nya material och instrumenttavlan har fått en ny, vit markering med belysning underifrån.

Den högt uppdragna vindrutan, ”Zenith”, finns kvar på Citroën C3 och vill man ha bra koll även bakåt finns det en backkamera och parkeringssensorer som tillval.

Annons
Annons
Rulla till toppen