Designchefen försvarar hårt kritiserad Jeep

Nya Jeep Cherokee har minst sagt vågad design som inte verkar falla ams-läsarna i smaken. Nu får designchefen förklara sig.
Annons

Designchefen försvarar hårt kritiserad Jeep
Förutom grillen är det inte mycket som avslöjar att detta är en Jeep – eller vad tycker du?
Designchefen försvarar hårt kritiserad Jeep
Ralph Gilles är chef för SRT-avdelningen och designchef på Chrysler.

När Jeep visade upp nya Cherokee var det inte tal om designevolution, utan om revolution. De sju vertikala grillribborna finns kvar i fronten men annars är det mesta helt nytt. Några dagar senare kunde vi dessutom visa bilder på hur nya Jeep Cherokee skulle sett ut om den inte ”bitit på en citronskiva”.

Nu får Chryslergruppens designchef Ralph Gilles förklara sig i den amerikanska motortidningen Ward’s Auto.

”När du jämför nya Cherokee med gamla Liberty är det en stor skillnad, uppenbarligen. Men Cherokee kommer också ses som väldigt modern eftersom Jeep har utvecklats estetiskt till något modernt. Det var vårt syfte”, säger han till Ward’s Auto.

Han är helt säker på att Jeep Cherokee kommer sälja bra och att den bidrar till en slags snöbollseffekt för märket. Den här modellen ska säljas globalt och blir därför en av märkets viktigaste lanseringar på mycket länge.

”Personligen ser jag ett väldigt häftigt DNA-spår som går tillbaka till Grand Cherokee”, säger han.

Målet med det nya designspråket är att designen inte ska kännas gammal om bara några år.

”Det är ingen fyrkantig box. Den ser betydligt mer effektiv ut än Jeep Liberty. Vårt första mål var effektivitet, och om vi skulle göra en effektiv Jeep, måste den se effektiv ut redan från första början”, säger Mark Allen, designchef på Jeep till Ward’s Auto.

Annons
Annons
Rulla till toppen