Årets Bil: ”Vi är stolta över tredjeplatsen”

Efter två elbilar var det dags för en ”riktig” bil att väljas ut av den europeiska juryn till Årets Bil. Att VW Golf skulle vinna var inte så oväntat men den inbördes ordningen på finalisterna förvånar kanske en del. Subaru BRZ/Toyota GT 86 kom tvåa och Volvo V40 på tredjeplats.
Annons

Årets Bil:
Golf har länge varit Europas mest sålda bilmodell och i år blev den överlägsen vinnare för ”Årets Bil”. Volvo V40 kom långt efter, poängmässigt, men ändå på en hedrande tredjeplats.

Som vi berättade i början på januari var det åtta finalister som stod mot varandra i slutkampen om titeln ”Årets Bil 2013”. Den ursprungliga listan förra hösten bestod av 32 bilar. De åtta var Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-klass, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/GT 86, Volkswagen Golf och Volvo V40. Normalt sett är det sju finalister men den här gången blev det delad sjundeplats, därav åtta finalister.

Den sistnämnda finalisten fick de blågula känslorna i svallning, speciellt med tanke på den fina körglädjen och höga säkerhetsnivån hos Volvo V40. Historiskt sett har nog aldrig tidigare en Volvomodell haft så stor chans att vinna som just V40. Men realistiskt sett ska en svensk bilmodell aldrig ha en chans i den tävling där tyskar, fransmän och italienare brukar turas om att kora vinnare.

Dock ska vi i rättvisans namn säga att den europeiska juryn ”varit snälla” och till exempel låtit Nissan Leaf vinna titeln (2011), liksom Toyota Prius II (2005) och Yaris (2000). En vacker dag kanske Kia eller Hyundai också får en vinnare, vem vet?

Årets Bil 2013 – hela listan

1) Volkswagen Golf, 414 poäng
2) Subaru BRZ/Toyota GT 86, 202 poäng
3) Volvo V40, 189 poäng
4) Ford B-Max, 148 poäng
5) Mercedes A-klass, 138 poäng
6) Renault Clio, 128 poäng
7) Peugeot 208, 120 poäng
8) Hyundai i30, 111 poäng

Att Volkswagen Golf skulle vinna titeln Årets Bil var kanske inte så konstigt, även om det var en tysk-amerikansk bil som vann förra året (Opel Ampera). Volkswagens modeller brukar vara ohyggligt bra på att inte vara dålig på någonting och den gemensamma nämnaren brukar skrapa ihop tillräckligt med jurypoäng för att leda till seger, som det gjorde 2010 när lillebror Polo vann titeln. Slutsumman blev 414 poäng, mer än dubbelt så mycket som tvåorna, systermodellerna Subaru BRZ/Toyota GT 86. Volvo V40 kom på en hedrande tredjeplats.

Poängfördelningen mellan bilmodellerna är lite speciell. Totalt finns det 58 jurymedlemmar från 22 länder i Europa. I finalen kan varje jurymedlem ge bort 25 poäng men de måste fördelas på fem olika bilmodeller och ingen av dessa får mer än tio poäng. Att få ett rikligt antal andra- och tredjeplatser kan alltså visa sig vara nog så viktigt jämfört med att få många tiopoängare. Håkan Matson, Dagens Industri, är ordförande i juryn.

Årets Bil:
Håkan Samuelsson, vd för Volvo PV, väntar på att vinnaren ska utses.

Uppdatering kl 15.41: Vår reporter Nils Svärd fick en kort pratstund med Håkan Samuelsson, vd för Volvo Personvagnar, i samband med presskonferensen inför Årets Bil. Han verkade nöjd med tredjeplatsen.

”V40 är en ny och unik bil i sin klass. Visst hade vi hoppats på mer, men så här i efterhand är vi mycket glada och stolta över en tredjeplats. Det är ett viktigt erkännande. Volvo brukar inte hamna så här högt i Årets Bil. Dessutom slog vi Mercedes A-klass, och det känns bra, det är stort. Trots våra små volymer är vi med bland de stora”, säger Håkan Samuelsson till auto motor & sport.

Vad tycker ni läsare? Varför vinner inte Hyundai i30? Borde det inte vara fransmännens tur? Varför har svenska bilmodeller aldrig en chans? Fältet för kommentarer står till ert förfogande.

Årets Bil:
Ulrich Hackenberg är utvecklingschef på Volkswagen och fick ta emot Årets Bil-priset.

Alla vinnare i "Årets Bil"

1964 Rover 2000
1965 Austin 1800
1966 Renault 16
1967 Fiat 124
1968 NSU Ro80
1969 Peugeot 504
1970 Fiat 128
1971 Citroën GS
1972 Fiat 127
1973 Audi 80
1974 Mercedes 450 S
1975 Citroën CX
1976 Simca 1307-1508
1977 Rover 3500
1978 Porsche 928
1979 Simca-Chrysler Horizon
1980 Lancia Delta
1981 Ford Escort
1982 Renault 9
1983 Audi 100
1984 Fiat Uno
1985 Opel Kadett
1986 Ford Scorpio
1987 Opel Omega
1988 Peugeot 405
1989 Fiat Tipo
1990 Citroën XM
1991 Renault Clio
1992 Volkswagen Golf
1993 Nissan Micra
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Scénic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane
2004 Fiat Panda
2005 Toyota Prius II
2006 Renault Clio
2007 Ford S-Max
2008 Fiat 500
2009 Opel Insignia
2010 Volkswagen Polo
2011 Nissan Leaf
2012 Opel Ampera

Annons
Annons
Rulla till toppen