Genevesalongen börjar egentligen inte förrän på tisdagen. Men som traditionen bjuder har Volkswagen dukat upp en extra mässhall nära Genevesjön där jättekoncernen bjuder på en förhandstitt på vårens nyheter redan kvällen innan mässan börjar.
Skoda representeras av nya Octavia Combi medan Volkswagens stora dragare är Golf Variant. Ovanligt nog fick Skoda tillåtelse att dela rampljuset med VW genom varsin kombi på den nya MQB-plattan. Dock fick Golf en extra krydda av att visas upp i BlueMotion-utförande med en rekordlåg förbrukning på endast 3,3 l/100 km. Skodas Greenline med 3,4 l/100 km fick stanna hemma.
Men vilken är egentligen bäst som kombi? Här kommer en snabb duell från mässgolvet.
- Baksäte
Skodas mässbil har glastak och har därför inte lika bra takhöjd som Golf. Höjden är ändå godkänd. Golf har också en något bättre sittdyna. Man sitter högre från golvet och har lite bättre lårstöd. Men skillnaden är verkligen marginell. Istället tar Octavia revansch med ett längre benutrymme. Octavia har nämligen lägre axelavstånd än Golf och det kommer baksätet tillgodo. Ett gammalt Skoda-arv från Superb.
Octavias längre axelavstånd fäller avgörandet.
Octavia Combi – Golf Variant: 1–0
- Bagage
Bägge bilarna har vuxit ordentligt. Inte minst Golf Variant vars bagage har blivit 20 procent större! Nu tar Golf hela 605 liter – det är mer än Passat Variant. Imponerande. Men Octavia tar 610 liter. Dessutom har Octavia trippelt lastgolv: ett vanligt dubbeltgolv och under detta en stor balja. Gott om olika stuvutrymmen, alltså. Golf Variant har bara en rejält stor balja under lastgovlet. Det är också under ordinarie lastgolv som den största literökningen skett hos dessa två.
Tyvärr blir ingen av bilarna helt plana vid fällning – men det är skravfritt och ohyggligt nära plant lastgolv. Jag har inte kunnat göra en exakt mätning, men mina visuella intryck är att Skodas något lägre sittdyna gör att ryggdynan kommer längre ned vid fällning och därmed blir lastgolvet snäppet planare i Skoda än i VW – dock med reservation för mässgolvets knepiga belysning, som kan spela vissa spratt. Båda kusinerna går att få med fällbar passagerarstol för riktigt lång last.
Octavia känns fiffigare och sväljer fem liter mer.
Octavia Combi – Golf Variant 2–0
- Summering
Efter vad jag sett nu under kvällen väljer jag nya Skoda Octavia Combi. Frågan är vem som behöver en Superb eller Passat idag?
Mer om Volkswagen Golf Variant
Mer om Skoda Octavia Combi
Alla nyheter från Genèvesalongen