Volvo visar upp ansiktslyfta versioner av nästan hela modellprogrammet på bilsalongen i Genève. Dessutom kommer en ny snålversion av V40 som drar mindre än Volkswagen Golf och en ny version av mediasystemet Sensus, som numera har tryckkänslig skärm och stöd för röststyrning och Spotify.
Men under ytan verkar det dock finnas en del frustration över att märkets helt nya modeller dröjer. Lanseringen av XC90, som blir först ut på Volvos nya plattform SPA, sker inte förrän 2015. Det skriver Svenska Dagbladet.
”Vi skulle gärna ha de nya bilarna imorgon. Det är ingen hemlighet”, säger Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson till SvD.
Tidigare var den officiella uppgiften att Volvo XC90 skulle lanseras 2014 – men nu är det enligt SvD i månadsskiftet januari/februari 2015 som gäller. Kunderna får alltså sina bilar under våren 2015, vilket också bekräftas av Volvo PV.
”Det är produktionsstart i början av 2015, men vi lanserar den sent 2014″, säger presschef Per-Åke Fröberg till SvD.
De nya uppgifterna tyder på att Volvos nya modellprogram försenas med ungefär ett halvår. Den nuvarande versionen av Volvo XC90 är 13 år gammal när ersättaren kommer. Nästa modell att lanseras efter XC90 kan bli efterföljaren till nuvarande V70. Om den börjar säljas 2016 har den nuvarande modellen sålts i nio år.
Samtidigt har Li Shufu, styrelseordförande i kinesiska Volvoägaren Geely, gått ut och kritiserat sitt eget märke direkt i SVT:s Rapport (klicka på länken för att se inslaget).
”Bilen har en svaghet och det är designen. Inte heller bilens interiör känns lyxig. Den känns alltför skandinavisk. Man har ännu inte anpassat sig till kinesernas uppfattning om lyx när det gäller interiördesignen”, sade han till SVT enligt Svenska Dagbladet.
Li Shufu avslöjade samtidigt att han byter ut märkets interiördesigner. Volvo rekryterar Robin Page från Bentley.
”Li Shufu pratar om Volvos långsiktiga modellprogram. Vi kommer att anställa en ny chef för interiördesign, Robin Page från Bentley. Det har vi egentligen inte gått ut med men jag kan säga det nu. Vi jobbar stenhårt med de här frågorna”, säger Bodil Eriksson, kommunikationsdirektör på Volvo PV till SvD.