”Kunderna väljer den roligaste miljöbilen”

Vi träffar utvecklingschefen på Toyotas sportbilsdivision – och pratar om cabrioletversionen av GT 86, nästa Supra och varför Toyotas kommande miljöbilar blir betydligt roligare att köra än tidigare.
Annons

”Kunderna väljer den roligaste miljöbilen”
Tetsuya Tada – mannen som krävde att GT86 fick ett bagageutrymme som sväljer en uppsättning R-däck samt portabel domkraft.
”Kunderna väljer den roligaste miljöbilen”
Toyota vill ge de vanliga bilarna mer nerv och körglädje. Kombin Auris Tourer Sport visades också med ett snyggt sportpaket. Idéstudien gick under namnet ”Black Concept”. Ja tack!

Grattis till framgångarna i Årets Bil i Europa och en hedrande andraplats.
”Tack! Vi är väldigt glada. Men vi blev tvåa i Europa och tvåa i årets bil i Japan.  Jag vet att vi har en annorlunda bil för dessa omröstningar, men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka: en dag, en dag…”

Kan du berätta lite om FT 86 Cabriolet. Vad är tanken bakom er konceptbil?
”Jämfört med Coupén GT86 är cabrioleten mer mogen i smaken och har annan körkänsla. Som GT 86, men med en liten twist.”

Vad innebär det i detalj?
”Vissa tillverkare säger att cabben är identisk med coupén rent körmässigt. Det är inte sant. Enligt mig kan det inte bli samma körning när man tagit bort taket, men det gör ingenting.  Jag tycker att en cab ska vara annorlunda att köra.”

”Vi har tagit av taket på GT 86, vilket gör bilen mjukare, och därför gjort förstärkningar till chassit. Men det är ingen kompensation för att efterlikna coupén, utan för att hitta den rätta körkänslan som du förväntar dig av en öppen bil. Vi jobbar fortfarande med att hitta exakt rätt setup för cabrioletversionen, men den kommer bli lite annorlunda än GT 86.”

Så kunderna är också olika mellan GT 86 och nya cabben?
”Ja. Jag nämnde att känslan i cabrioletet är mer mogen och kunderna är också mognare. Vi tror att fler kvinnor väljer cabben. Därför vill vi ge cabrioletversionen en liten annan interiör än coupén.”

En liten, smidig cabriolet. Mina tankar vandrar osökt till gamla brittisk sportbilar. Är det inspirationskällan till FT 86 Cab?
”Ja! En annan bil på det temat är Mazda Miata som ger samma känsla. Men vår bil är annorlunda eftersom vi har vi har ett riktigt baksäte. Enligt mig är detta något väldigt unik för vår cabriolet.”

Hur nära produktion är er konceptbil? Den ser väldigt färdig ut?
”Tekniskt sett är det inga stora hinder. Om vi får grönt ljus från ledningen så kan vi sätta den i produktion väldigt snart.”

Ni testade väldigt intensivt på Nürburgring när ni utvecklade GT 86. På vilka typer av vägar testar ni cabrioleten?
”Jag ska vara ärlig och säga att vi ännu inte har kommit till stadiet där vi de facto är ute på vägarna och testar bilen. Anledningen är att vi inte tror att bilen behövs testas så mycket mer. Vi har en bra grund som vi känner till väldigt väl.”

Hur kan ni gå vidare med GT 86-projektet? Är cabben den enda vägen?
”Nej, jag tror det finns många möjligheter. Ett exempel är en sedanbilar med mer utrymme.  Vi tittar på olika derivat och undersöker vad kunderna vill ha. En idé är en typ Mini, med mycket körglädje.”

”Kunderna väljer den roligaste miljöbilen”
FT 86 Cabriolet är än så länge bara ett koncept – FT står för Future Toyota. Men räkna med att det kommer en fyrsitsig Miata-utmanare inom kort.

GT 86 har ett starkt fokus på just körglädje, kommer det att smitta av sig på andra Toyota-modeller?
”Ja, absolut. Det är signifikant att vi på Toyota lanserar en sportbil just nu då alla andra lanserar miljöbilar. Vi får ofta frågan varför vår sportbilen kommer nu. Vi vill sammanföra Eco och Sport. Nu när konkurrensen på miljöbilsmarknaden ökar och det finns flera alternativ att välja mellan, kommer kunder att fråga sig ’vilken är roligast att köra?'”.

”Det är lätt att prata om körglädje. Med det är en svår filosofisk fråga. Man kan inte bara utveckla en modul och flytta över körglädjen i olika modeller. Körglädjen måste utvecklas fram.”

Nu när Toyota fokuserar på körglädje, kommer vi få se en modern Supra igen?
”Vår president har sagt flera gånger är att målet är att vi ska ha tre sportbilar, där GT 86 är den mellersta. Vi jobbar efter detta och hoppas att målet en dag blir uppfyllt.”

Kommer ni utveckla en helt egen sportbil över GT 86, eller är ert samarbete med BMW lösningen?
”GT 86 är ett resultat av ett framgångsrikt samarbete. Nu har vi också ett samarbete med BMW och vi hoppas att synergieffekterna kan ge oss en sportbil. Förhoppningsvis och potentiellt kan det ge oss utrymme att skapa något som tidigare inte varit tänkbart. Det är självklart lättare sagt än gjort men vi och BMW pratar dagligen om detta och det händer saker hela tiden.”

I nästa nummer av ams berättar Tetsuya Tada om starkare versioner av GT86 och hur man tänker för att ge motorn mer effekt. Missa inte ams 7/1013.

Annons
Annons
Rulla till toppen