Norge satsar på vätgas – 20 nya mackar

Om bara några år kan bränslecellsbilarna få ett genombrott i Europa. Norge ligger långt fram och kan snart börja bygga 20 nya vätgasmackar. Men i Sverige går det trögt.
Annons

Norge satsar på vätgas – 20 nya mackar
Bränslecellsversionen av Hyundai ix35 fixar 0–100 km/h på 12,5 sekunder men släpper bara ut vatten i avgasröret.
Norge satsar på vätgas – 20 nya mackar
Eivind Hodne Steen är transportpolitisk rådgivare på organisationen Zero.

Vätgasbilarna har hittills inte väckt någon större uppmärksamhet i Europa – antalet vätgasmackar är försvinnande få och bilarna är dyra. 

Nu vill Europeiska kommissionen bygga en omfattande infrastruktur för vätgasbilar. Det ska finnas vätgasmackar var 30:e mil. I praktiken är det mellan 15 och 20 vätgasmackar i Norge, enligt miljöorganisationen Zero. Det borde innebära mellan 30 och 35 vätgasmackar i Sverige.

”Klimatavtalet från 2012 säger att Norge ska vara i framkant för att underlätta användningen av el- och vätgasbilar. Det kräver att Norge går längre än Europeiska kommissionens lägstanivå. Norge måste bygga minst 20 vätgasstationer senast 2020″, säger Eivind Hodne Steen på Zero.

Norge satsar på vätgas – 20 nya mackar
Honda har forskat kring vätgasbilar i flera år, men genombrottet har dröjt – det finns nästan ingenstans att tanka.

Så funkar vätgasbilarna

Precis som i en elbil finns en elmotor – men däremot inga batterier. Istället har vätgasbilar en så kallad bränslecell. Den kan omvandla vätgas till el. Ur avgasröret kommer enbart vatten.

För att vätgasbilarna ska minska utsläppen av koldioxid över hela bilens livslängd måste vätgasen produceras av förnybar energi.

I Sverige har utvecklingen gått trögt men just nu rullar en vätgasdriven Hyundai ix35 FCEV på Göteborgs gator, tack vare föreningen Vätgas Sverige.

”Trixet är att vätgas finns överallt, men den används i andra industrier. Som bränsle till fordon är det en ny utmaning vi står inför”, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige, till Sveriges Radio P4 Göteborg.

Om några år har tekniken blivit billigare och då tror Björn Andersson att priserna för bränslecellsbilarna har blivit lägre.

Det finns redan nu planer på fler vätgasmackar i Sverige, bland annat i Falkenberg. Norge och Danmark ligger längre fram – Köpenhamns stad får senare under året leverans av 15 vätgasbilar. I Norge finns åtgärdspaketet ”Rena drivmedel” som bland annat ska skapa fler laddstationer för elbilar samt fler biogas- och vätgasmackar. Teststationer med vätgas finns i 14 länder. I Norge finns sex vätgasmackar.

Bland biltillverkarna är intresset för vätgasbilar fortfarande svalt, men Honda har länge experimenterat med FCX Clarity som drivs av en bränslecell. Under 2013 börjar också Hyundai serietillverka ix35 FCEV. 2015 ska den tillverkas i 10.000 exemplar årligen.

Annons
Annons
Rulla till toppen