Volvo S60, V60 och XC60 med nytt R-Designpaket

De ansiktslyfta Volvo-modellerna kommer nu med ett sportigt R-Design-paket och trimpaket från Polestar. T6-motorn ger 329 hästar!
Annons

Volvo S60, V60 och XC60 med nytt R-Designpaket
Både S60, V60 och XC60 får det nya R-Designpaketet. Vad tycks?

Volvo bjöd in världspressen till Göteborg i februari för att visa upp de nya ansiktslyfta modellerna. Bland annat uppdaterades S60, V60 och XC60 med ny front och pekskärm till mediasystemet Sensus.

Nu kommer också en uppdatering av paketet R-Design.

”De nya R-Designmodellerna vänder sig till personer som har en passion för prestanda och exklusiva detaljer. I nya S60, V60 och XC60 R-Design har vi vridit upp den visuella volymen, med speciellt fokus på detaljnoggrannheten”, säger Doug Speck som ansvarar för marknadsföring, försäljning och kundservice på Volvo Personvagnar.

Största förändringen blir i fronten, som är unik för R-Designmodellerna. Den mattsvarta grillen har högblanka, svarta ribbor, en silkesmatt diagonal och ett R-Design-emblem. Led-strålkastarna, som är stående på XC60 och liggande på S60 och V60, ska bidra till den sportiga karaktären.

Självklart innebär sportpaketet också större fälgar. Ixionfälgarna finns i 19 tum för S60/V60 och 20 tum för XC60. Även ett 15 millimeter sänkt sportchassi är standard.

R-Designköparna får sportstolar med Nubuck-textil och perforerat läder samt ett antal blå R-logotyper.

”Med sidostöd hela vägen från lår till axlar bidrar den nya sportstolen i högsta grad till känslan av full kontroll. Stolen har behållit den traditionella komfort som har varit Volvos signum i decennier.”

Volvo S60, V60 och XC60 med nytt R-Designpaket
V60-modellen gör nu comeback i USA. Det är två år sedan Volvo sålde en kombi på den nordamerikanska marknaden.

Tillvalspaketet R-Design finns tillgängligt till alla motoralternativ. Toppversionen T6 med 304 hästar kan nu trimmas till 329 hästar med hjälp av Polestar. Med automatlådan i sportläge fixar S60 T6 accelerationen till 100 km/h på 5,9 sekunder. För V60 är motsvarande siffra 6,0 och för XC60 är den 6,9 sekunder.

S60 och V60 R-Design har monotube-stötdämpare baktill, med kompression och returdämpning via samma ventil. Det ger ett kortare och snabbare vätskeflöde, vilket i sin tur innebär att stötdämparen reagerar snabbare.

Styvare bussningar motverkar svängningar och vridningar och rörelserna blir mer kontrollerade. De bussningar som fäster de bakre stötdämparna till chassit är 20 procent styvare jämfört med det dynamiska chassit. De främre bussningarna är 400 procent styvare för att motverka hjulhopp och skakningar.

Även XC60-chassit blir styvare med R-Design och enligt Volvo innebär det roligare köregenskaper utan att äventyra åkkomforten. Vi lovar att undersöka saken på svenska landsvägar inom kort.

Nya Volvo S60, V60 och XC60 R-Design börjar säljas senare under året och ungefär tio procent av köparna väljer R-Designversionen. I exempelvis Storbritannien och Australien är andelen över 30 procent. R-Designpaketet är viktigt för att locka över kunder från andra märken.

”Mer än hälften av bilarna med R-Design kommer att locka köpare som i dag kör andra bilmärken idag. De här bilarna spelar också en viktig roll för föryngra vår kundbas”, säger Doug Speck.

Annons
Annons
Rulla till toppen