På samma sätt som för kylskåp och tvättmaskiner inför nu EU en energimärkning för däck. Den tar hänsyn till hur energieffektivt däcket är, och hur bra våtgrepp däcket har. Dubbdäck omfattas inte av däckmärkningen, som totalt ska minska bränsleförbrukningen med fem procent eftersom kunderna lär sig välja däck med lägre rullmotstånd.
”Det är oerhört positivt att konsumenten för första gången har en standardiserad mätmetod att förhålla sig till”, säger Anders Karpesjö, vd för Däckspecialisternas Riksförbund, till tidningen Mitt i trafiken.
Men däckmärkningen saknar helt information om hur bra däcket hanterar snö och is. Vår däckexpert Pär Brandt anser att EU luras. I auto motor & sports däcktest i nummer 7/2013 skriver han att testvinnaren, Dunlop Sport BluResponse, har precis samma EU-märkning som det näst sämsta däcket, Michelin Energy Saver Plus.
Båda däcken får betyg B för energieffektivitet, och högsta betyg – ett A – för våtgrepp. Men i vårt test är Michelin-däcket genomgående sämst i väta.
”Hur i hela friden ska vanliga konsumenter få ut något som helst värde av EU:s däckmärkning? Någon vägledning i sitt val av däck får inte konsumenten. Bästa däcket har samma betyg som det näst sämsta. Bilägarna blir lika lurade som när det gäller siffrorna för bränsleförbrukning. Ska konsumenterna välja rätt däck måste de även fortsättningsvis läsa däcktester, hos oss eller andra seriösa tidningar”, säger Pär Brandt.