Officiell: Citroën C4 Picasso blir fräckare

Citroën vill få bort tråkstämpeln på den smarta familjebilen C4 Picasso, som får ett helt nytt designspråk och en digital instrumentpanel. Nya plattformen sänker vikten med hela 140 kilo. Vad tycks?
Annons

Officiell: Citroën C4 Picasso blir fräckare
Förmodligen sprider sig Citroëns nya designspråk till flera modeller. Motormässigt finns fyra dieslar och två bensin att välja mellan. C4 Picasso är 443 centimeter lång, 183 bred och 161 hög.
Officiell: Citroën C4 Picasso blir fräckare
Med läderklädsel, nytt mediasystem och digital instrumentpanel ska Citroën C4 Picasso kännas lite mer exklusiv än tidigare.

Familjebussar brukar aldrig ha särskilt utsvävande design men fransmännen har ändå försökt tuffa till utseendet flera gånger tidigare, bland annat med Renault Scénic.

Nu har vi fått de nya, officiella bilderna på Citroën C4 Picasso och som vi kan se har designen blivit ganska annorlunda jämfört med den tidigare modellen. Vi fick en försmak om hur nya C4 Picasso skulle se ut med konceptbilen Technospace. Tyvärr hänger inte det namnet med till den produktionsfärdiga bilen.

Fronten har fått Citroëns nya designspråk där led-varselljusen hamnar ovanför halv- och helljuset. Vindrutan är kraftigt uppdragen på taket. Några av takstolparna är svarta för att ge ett lägre och sportigare intryck och Citroën har också lagt till en hel del kromdetaljer.

Officiell: Citroën C4 Picasso blir fräckare
Nu har vi fått de officiella bilderna på nya C4 Picasso. Bilen kan utrustas med 16, 17 eller 18-tumshjul.

Det finns också två bilder på interiören. Förutom den tvåtonade läderklädseln får Citroën C4 Picasso ett nytt infotainmentsystem på mittkonsolen som styrs med touchknappar. Standard är en 7-tums skärm. Högst upp finns en centrerad hastighetsmätare, men i nya C4 Picasso blir den helt digital. Det är alltså en stor 12-tums skärm som monterats ovanpå mittkonsolen.

Bland nyheterna hittar vi också en elassisterad öppning/stängning av bakluckan, vilket kan vara bekvämt när man har händerna fulla med bärkassar från affären. En ny parkeringshjälp erbjuds med fyra kameror som man kan välja vy från eller så får föraren en ”helikoptervy” rakt ovanifrån som visar bilens placering.

Snålaste alternativet är 1,6-litersdieseln e-HDi 90 med 92 hk som ihop med den nya, sexstegade automatlådan (dubbelkopplingslåda) ska får ner CO2-utsläppet till 98 g/km med förbrukningen 3,8 l/100 km enligt EU:s körcykel. Totalt erbjuds fyra dieselmotorer och två bensinmotorer men hur många av dessa som blir aktuella för den svenska marknaden vet vi inte ännu. Starkast är bensinmotorn THP 155 som ger 156 hk och 240 Nm, för övrigt det enda motoralternativet som får ner C4 Picasso på en 0–100 tid som är under tio sekunder.
 

Citroën C4 Picasso ska bli den första modellen i koncernen som får ”BlueHDi-dieselmotor” och dessa är byggda för att klara de kommande, stränga avgasreglerna i Euro 6.

Nya Citroën C4 Picasso bygger på PSA-koncernens nya EMP2-plattform vilket gör att hela bilen blir totalt 140 kilo lättare, jämfört med sin föregångare. Axelavståndet har sträckts ut 55 millimeter och överhängen minskats, fram med hela 70 millimeter. Bagagerummet har vuxit med 40 liter extra, totalt 630 liter med det skjutbara baksätet i sitt främre läge. Motor och golv är placerade lägre för att sänka tyngdpunkten och spårvidden har ökats. Detta ger förstås ”dynamiska vägegenskaper” – enligt pressreleasen – och vi ser fram emot den första provkörningen eftersom EMP2-plattformen bildar grund för många kommande modeller hos Citroën och Peugeot.

C4 Picasso rullar ut till handlarna i sommar men den sjusitsiga Grand Picasso får vi vänta på tills nästa år.
 


Annons
Annons
Rulla till toppen