Honda Civic Tourer – ny kombifavorit?

Honda ger sig in i lilla kombiklassen och utmanar Hyundai i30 med en riktigt snygg nyhet. Spionbilder från testerna och alla fakta om den nya, supersnåla 1,6-litersdieseln finns här.
Annons

Honda Civic Tourer – ny kombifavorit?
Honda vill vara med och slåss om kunderna som nu köper Kia Ceed och Hyundai i30. Kan det lyckas? Foto: SB Medien
Honda Civic Tourer – ny kombifavorit?
Den nya 1,6-litersdieseln är 47 kilo lättare än Hondas tidigare 2,2-litersdiesel. I halvkombiversionen av Civic hamnar förbrukningen på 3,6 l/100 km.

På Genèvesalongen blev vi positivt överraskade av konceptbilen Honda Civic Tourer. Designen känns fräck med sportig taklinje och infällda dörrhandtag på bakdörrarna.

Honda Civic Tourer ska finnas hos återförsäljarna 2014 och testerna pågår just nu, som vi kan se på spionbilderna. Honda ger sig in i en mycket tuff klass med bland många andra Volkswagen Golf Variant och nykomlingen Toyota Auris.

En viktig nyhet är Hondas nya dieselmotor på 1,6 liter, som redan är lanserad och finns i Civic och CR-V. Den är hela 47 kilo lättare än föregångaren, har 120 hästar och 300 Nm. I halvkombiversionen av Civic hamnar koldioxidutsläppet på 94 g/km. Förbrukningen är 3,6 l/100 km.

Honda Civic Tourer – ny kombifavorit?
Sluttande taklinje, ”osynliga” takstolpar och en rejäl bakspoilerkeps ger ett sportigt intryck. Premiär blir 2014.

Den nya och lätta motorn ska bli måttstocken i klassen, säger Tetsuya Miyake, chefsingenjör för 1,6 i-DTEC-motorn på Honda.

”Vi har börjat med ett helt blankt papper och inte alls tittat på andra motorer. Annars skulle vi ha satt målen alldeles för lågt. Vi är fast beslutna om att sätta en ny standard.”

Förutom den låga förbrukningen har Honda förbättrat gasresponsen, vilket ska skapa en ”lättare” känsla jämfört med den tidigare 2,2-litersdieseln.

”Vi har tittat på varje detalj och frågat ”hur kan vi göra den lättare”, ”hur kan vi minska friktionen”, ”hur kan vi förbättra förbränningen”. Resultatet är en bra balans mellan effektivitet och dynamik”, säger Tetsuya Miyake.

Annons
Annons
Rulla till toppen