Aston Martin gasar fullt med Rapide S

Brittiska lyxmärket Aston Martin meddelar i dag att man har anmält en vätgasdriven Rapide S för tävlan i 24-timmarsloppet på Nürburgring. De satsar på världens första koldioxidfria varv i vanlig racing.
Annons

Aston Martin gasar fullt med Rapide S
Aston Martin har inga problem att få en fem meter lång, fyradörrars lyxbil att se ut som en racer. Klicka för fullstorlek!

Aston Martin har tagit en vanlig Rapide S och modifierat den tillsammans med väteexperterna Alset Global till att bli världens första vätgasracingbil att delta i ett internationellt race, och den första racingbilen att köra ett koldioxidfritt varv på Nordslingan.

Under huven finns Astons sexliters V12-motor som försetts med dubbla turbo och anpassats för att kkunna köras på ren bensin, ren vätgas eller en blandning av de två. Vid körning på ren vätgas kommer det endast vatten ur avgasrören. Man vill visa på Aston Martins tekniska innovationsförmåga samt att man tar sitt racingarv på största allvar.

Vätgashybridsystemet har ett vätgasinsprutningssystem, gastuber och ett tillhörande motorstyrningssystem som gör att man ska kunna köra på flera olika blandningar för att kunna åstadkomma ett så lågt Co2-utsläpp som möjligt. 

Eftersom det är en racerbil är säkerheten viktig. Fyra stycken superstarka kolfibertankar håller 3,5 kilo vätgas lagrat under 350 bar. Två tankar fram bredvid föraren och två tankar i bagageutrymmet. Ren vätgas väger endast 0,089 kg/m³. Hela vätgassystemet har godkänts av tyska motorsportförbundet DSMB. 

Aston Martin gasar fullt med Rapide S
En beskrivning av hur Aston Martins vätesystem fungerar. Klicka för fullstorlek.
Annons
Annons
Rulla till toppen