Aston Martin har tagit en vanlig Rapide S och modifierat den tillsammans med väteexperterna Alset Global till att bli världens första vätgasracingbil att delta i ett internationellt race, och den första racingbilen att köra ett koldioxidfritt varv på Nordslingan.
Under huven finns Astons sexliters V12-motor som försetts med dubbla turbo och anpassats för att kkunna köras på ren bensin, ren vätgas eller en blandning av de två. Vid körning på ren vätgas kommer det endast vatten ur avgasrören. Man vill visa på Aston Martins tekniska innovationsförmåga samt att man tar sitt racingarv på största allvar.
Vätgashybridsystemet har ett vätgasinsprutningssystem, gastuber och ett tillhörande motorstyrningssystem som gör att man ska kunna köra på flera olika blandningar för att kunna åstadkomma ett så lågt Co2-utsläpp som möjligt.
Eftersom det är en racerbil är säkerheten viktig. Fyra stycken superstarka kolfibertankar håller 3,5 kilo vätgas lagrat under 350 bar. Två tankar fram bredvid föraren och två tankar i bagageutrymmet. Ren vätgas väger endast 0,089 kg/m³. Hela vätgassystemet har godkänts av tyska motorsportförbundet DSMB.