Ministern: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”

Med 200 miljoner extra per år ska regeringen förlänga det nedsatta förmånsvärdet för de tjänstebilar som är klassade som miljöbilar. De som väljer miljöbil i tjänsten får 40 procent mindre i skatt, fram till 2016.
Annons

Ministern: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
”Det ska ska löna sig att välja en miljöbil om det är så att man har en förmånsbil från sitt företag,” säger IT- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Regeringen har under många år fått kritik för att man inte kunnat ge långsiktiga besked kring reglerna för miljöbilar och förmånsbilar. Tjänstebilar leasas som regel för minst tre år framåt och därför är det viktigt att företagen i förväg kan göra en kalkyl för vilka alternativ som passar bäst.

Vid årsskiftet infördes de nya miljöbilsreglerna, efter en lång tid av ovisshet. Reglerna är betydligt strängaren än förut och svårare att förstå. Redan i höstas förutspådde Ronny Svensson på tjänstebilsföretaget Ynnor att miljöbilsförsäljningen skulle tokdyka, vilket han också fick rätt i.

Sent omsider väljer nu regeringen att förlänga rabatten på förmånsvärdet för de som väljer en miljöbil som tjänstebil. IT- och energiminister Anna-Karin Hatt berättar för Sveriges Radio att man förlänger skattereduceringen med 40 procent fram till 2016:

”Regeringen föreslår nu att vi också framöver ska se till att det lönar sig att välja en miljöbil om det är så att man har en förmånsbil från sitt företag. Vi har ju sett att de förmånliga regler som nu finns har gett väldigt bra resultat,” sa IT- och energiminister Anna-Karin Hatt till Sveriges Radio.

Ministern: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
Ska du ha riktigt roligt bakom ratten är det Volvo V70 som finns längst upp i hästkraftsligan bland miljöbilar. Det är modellen V70 AFV Bi-fuel som går att köra på fordonsgas och som levererar 214 hästkrafter.

Uppskattningsvis ska den förlängda rabatten för miljöbilar kosta 200 miljoner kronor per år. Men miljöbilsreglerna och förmånsreglerna kan ändras igen, säger Anna-Karin Hatt till Sveriges Radio:

”Nu ger vi besked för de kommande tre åren. Sedan har vi parallellt med detta en utredning som just nu sitter och arbetar med ’vad behöver vi göra för att Sverige långsiktigt till 2030 ska ha en fossiloberoende fordonsflotta’,” säger Anna-Karin Hatt.

I vårbudgeten ska det dessutom framgå att biogas och etanol (E85) även i fortsättningen ska vara skattebefriade.

Andelen miljöbilar minskade kraftigt efter årsskiftet, på grund av de nya reglerna. Men för dig som nu ska välja en miljöbil som tjänstebil kan vi rekommendera artikeln ”Lista: Snabbaste och starkaste miljöbilarna”. Att köra miljöbil i tjänsten behöver inte innebära att omkörningarna måste planeras in i Outlook en vecka i förväg.

Ministern: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”

Kommentar från Ynnor: Förlängd miljörabatt för förmånsbilar förvånar

Energiminister Anna-Karin Hatts besked att nedsättningen av förmånsvärdet för alternativt drivna tjänstebilar förlängs med ytterligare tre år, förvånar Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor AB.

– Det är en tandlös subvention som väl bara glädjer dem som redan har dyra gasbilar, säger han och konstaterar att förlängningen egentligen inte förändrar någonting men att det inte direkt ökar företagens förtroende för regeringens politik.

Beskedet från energiminister Anna-Karin Hatt lämnades inför presentationen av vårens budgetproposition på måndag. Det nedsatta förmånsvärdet kommer liksom tidigare omfatta elbilar, gasbilar och laddhybridbilar. Nedsättningen föreslås även fortsättningsvis vara 40 procent av förmånsvärdet för närmast jämförbara konventionella bil, dock högst 16.000 kronor per år, och kommer endast föraren av tjänstebilen till godo.

– Här är det viktigt att förstå hur tjänstebilsmarknaden fungerar i grunden, säger Ronny Svensson. Det är inte förarna som bestämmer vilka bilar som ska köpas. Det är företagen. Alltså måste styrmedlen främst riktas mot ägaren om man vill ha bästa effekt.

Nedsättningsmöjligheten för alternativt drivna tjänstebilar infördes för över ett decennium sedan, när detta fortfarande var ny och obeprövad teknik och som en del i bilindustrins teknikutveckling. Idag tillverkas inte längre några etanolbilar i Trollhättan och framgången för kinesisktägda Volvos satsning på gasbilar och laddhybrider är inte beroende av tre års nedsatta förmånsvärden för svenska tjänstebilsförare.

– Förlängningen gynnar visserligen laddhybriderna, men det är en teknik som ändå kommer att locka allt fler nybilsköpare, hävdar Ronny Svensson, som konstaterar att efter bland annat Toyota och Volvo lanserar nu flera andra märken laddhybrider på den svenska marknaden.

– Framtiden finns i elektrifiering på olika sätt, säger Ronny Svensson på Ynnor.

Ministern: ”Det ska löna sig att välja miljöbil”
Ronny Svensson, vd på tjänstebilsförlaget Ynnor AB, är förvånad över regeringens agerande. ”Det är inte förarna som bestämmer vilka bilar som ska köpas. Det är företagen. Alltså måste styrmedlen främst riktas mot ägaren om man vill ha bästa effekt,” säger Ronny Svernsson på Ynnor
Annons
Annons
Rulla till toppen