Nya Skoda Superb premiärvisas i Shanghai

På Shanghai Auto Show premiärvisas just nu Skoda Superb, som fått ett rejält ansiktslyft och snålare motorer. Vi har nu fler bilder och detaljer på Skodas flaggskepp som seglar in på den numera största marknaden – var fjärde Skoda som byggs säljs i Kina.
Annons

Nya Skoda Superb premiärvisas i Shanghai
Frontpartiet på Skoda Superb är helt nytt. Motorhuv, framskärmar, stötfångare, grill, huvudstrålkastare – allt är nytt. Släktdragen med Octavia III och Rapide är tydliga. Klicka på blden ovan för att hoppa till bildgalleriet med högupplösta foton.

På vissa marknader har Skodas varumärke haft en fantastisk utveckling de senaste två decennierna. Storbritannien är ett sådant exempel där Skoda ofta ligger i topp i olika marknadsundersökningar. Men Kina har seglat förbi som Skodas viktigaste marknad och idag levereras en av fyra Skodamodeller till Kina.

Därför är det inte konstigt att Shanghai Auto Show är den plats som Skoda valt för publikpremiären av nya, ansiktslyfta Superb. I fronten ser vi att allting från A-stolpen och framåt är nytt, med skarpare veck och tydliga släktdrag från både nya Octavia III och den helt nya lillbrorsan Rapid. Bi-xenon med LED-varselljus finns som tillval och även bakljusen har fått lysdioder.

På insidan hittar vi en uppdaterad inredning med nya material och kulörer, nya rattar med antingen tre- eller fyrekrat centrum. Baksätespassagerarna i Skoda Superb kan vid behov skjuta fram passagerarstolen fram med elservo för att förbättra fotutrymmet. Parkeringsassistansen har förbättrats och kan nu utföra både parallellparkering och parkera längs en trottoar.

Gamla finesser hos Skoda Superb som inbyggd paraplyhållare och laddningsbar LED-ficklampa finns kvar, liksom den smarta och tvådelade bakluckan på sedanmodellen (”Twindoor”). Sedanmodellen kan utrustas med soltak som har inbyggda solceller, vilka driver fläktar som kan sänka kupétemperaturen på sommaren med upp till 25 grader. Kombimodellen kan utrustas med elstyrd öppning av bakluckan, som tillval.

Sammanlagt erbjuds fyra bensinmotorer och tre dieslar till Superb, från 1,4 TSI till V6:an 3,6 FSI. Sex- och sjustegade DSG-automatlådor erbjuds och de som drar släp ska nu kunna beställa den populära kombinationen av 170 hk TDI-motor, fyrhjulsdrift och DSG-låda till sin Superb.

Snålast i gänget är GreenLine-version 1,6 TDI som ger 105 hk (77 kW) och drar 4,2 l/100 km med CO2-utsläppet 117 g/km. GreenLine-versionen är därmed tio procent snålare än sin föregångare och som bäst har bränsleförbrukningen på de uppdaterade motorerna förbättrats med 19 procent.

Även den ”gamla” 3,6 FSI V6 med sexväxlad DSG och fyrhjulsdrift har fått sin förbrukning sänkt från 10,1 l/100 km till 9,3 l/100 km. Liknande förbättring har skett på 2,0 TDI med 140  hk (103 kW) som nu drar 4,6 l/100 km, en nedgång med 15 procent. Alla dieselmotorer till Skoda Superb har nu stopp/start-funktion som standard.

För sin storleksklass är Skoda Superb samma storlastare som förut. Bagageutrymmet rymmer 595 respektive 633 (kombi) liter och fäller man ner baksätesryggarna ökar volymen till 1.700 och 1.865 (kombi) liter.

Lyftet för Skoda Superb är bara en liten del av offensiven under 2013 då Skoda ska visa upp inte mindre än åtta nya eller modifierade modeller – fler än man någonsin gjort förut. Under 2012 satte Skoda ett nytt rekord med 939.200 levererade bilar men målet är att till 2018 växa till 1,5 miljoner bilar globalt.

Annons
Annons
Rulla till toppen