Lexus GS 300h – nya snålhybriden

Vill du åka snålt men undvika diesel? Då kan nya Lexus GS 300h vara ett alternativ med bensinfyra, elmotor och utlovat CO2-utsläpp på under 110 g/km. Drivlinan är samma som i Lexus IS 300h och har en sammanlagd toppeffekt på 223 hk.
Annons

Lexus GS 300h – nya snålhybriden
Utseendet är nytt på GS-serien och den tuffare stilen verkar att gå hem, försäljningen har ökat markant. Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet med högupplösta foton.

Lexus utökar i slutet av året sin GS-familj med en tredje modell – 300h – som hamnar mellan GS 250 och GS 450h. Modellbeteckningen låter förmodligen välbekant och det är därför att GS 300h ”lånar” samma drivlina som i den nya IS 300h.

Lexus GS 300h har en 2,5-liters direktinsprutad bensinfyra som ger 181 hk (133 kW) och 221 Nm, elmotorn är på 143 hk (105 kW) och 300 Nm. Den sammanlagda toppeffekten i Lexus GS 300h anges till 223 hk och steglös CVT-låda är som vanligt enda alternativet på denna hybridmodell från Lexus.

Någon exakt bränsleförbrukning vill Lexus inte uppge ännu för GS 300h, däremot siktar man på siffror under 110 g/km i CO2-utsläpp och under 5,0 l/100 km i bensinförbrukning (enligt EU:s testcykel, som vi alla vet är lätt att manipulera). Siffrorna för GS 300h blir alltså betydligt snålare än GS 450h som med sin V6:a vill ha 6,1 l/100 km och ger ett CO2-utsläpp vid 141 g/km.

Några prisuppgifter vill Lexus inte heller släppa för GS 300h, som just nu premiärvisas för publik på bilsalongen i Shanghai. Men rimligen borde priset hamna mellan GS 250 (från 405.000 kr) och GS 450h (512.900 kr).

 

Annons
Annons
Rulla till toppen