SSC Tuatara har sjukt många hästkrafter

Shelby SuperCars har nu testat färdigt V8-motorn till supersportbilen Tuatara. Den officiella effekten med amerikansk 91 oktan bensin är 1.350 hk. Med bättre bensin och inga hänsyn till avgasvärdena går toppeffekten att öka till 1.700 hk. Borde Bugatti vara oroliga?
Annons

SSC Tuatara har sjukt många hästkrafter
Vi kan förvänta oss att SSC Tuatara har bra aerodynamik och effekt lär inte heller saknas. Ska det bli ett nytt toppfartsrekord i sommar? Klicka på bilden för att hoppa till bildgalleriet med stora foton.

Som ni nog noterat har det varit turbulenta veckor i ämnet ”världens snabbaste bil”. Plötsligt fick Guinness World Records för sig att Bugatti inte testat en seriemässig version av Veyron Super Sport och därmed ströks deras världsrekord på 431,072 km/h.

Under en vecka var det Shelby SuperCars ”gamla” rekord på 411,76 km/h med Ultimate Aero som gällde som världsrekord, sen gjorde Guinness World Records helt om och gav tillbaka rekordet till Bugatti.

Bara några dagar innan detta skedde gjorde Hennessey ett test i Kalifornien där Venom GT fick sträcka ut på en tre kilometer lång flygbana och toppade 427,6 km/h. Hennessey hade ingen kontrollant från Guinness World Records på plats men hävdar ändå att man med Venom GT kan erbjuda marknadens snabbaste seriebyggda bil (eftersom Bugatti Veyron Super Sport är slutsåld, och dessutom toppfartsbegränsad till 415 km/h).

Jakten på marknadens högsta toppfart är dock långt ifrån över. Som ni alla minns har Shelby SuperCars, eller SSC som de numera föredrar att kalla sig, utvecklat en ersättare till gamla rekordbilen Ultimate Aero. Nya SSC Tuatara har designats av Saabs förre chefsdesigner Jason Castriota, en talang på området aerodynamik som gjorde Saab 9-3 Phoenix riktigt hal i vindtunneln.

SSC har visat upp Tuatara på en del bilsalonger men det har varit relativt tyst kring projektet under en tid. Men nu berättar företagets grundare Jerod Shelby att man avslutat testerna av motorn, som tagit tre år att utveckla. Sista veckan bestod av validering, slutgiltig effektmätning och en full dag av ”tortyrkammare” där man bokstavligen talat försökte plåga livet ur V8:an på 423 kubiktum (6,9 liter).

SSC Tuatara har sjukt många hästkrafter
V8-motorn på 6,9 liter ger 1.350 hk på vanlig 95 oktan. Bugatti Veyron Super Sport ger ”bara” 1.200 hk…

Den officiella standardeffekten i SSC Tuatara anges nu till 1.350 hk och 1.735 Nm när motorn körs på amerikansk ”premium-bensin” med 91 oktan (vilket grovt kan översättas till europeisk 95 oktan). Enligt SSC kan motorn ”med lätthet” ge 1.700 hk om man bortser från avgasvärdena – och förmodligen också fyller på 98 oktan eller bättre.

”Det här är ett stolt ögonblick för alla som deltagit i vårt utvecklingsteam,” sa Jerod Shelby. ”Motorn är otroligt mångsidig och har redan har visat att den utan vidare kan köras i daglig trafik, i alla klimat och miljöer i världen samtidigt som den kan rulla ut ur depån på en bana som Nürburgring och enkelt möta alla tuffa krav. Mångsidig, effektiv, snäll och en riktig vilde samtidigt … En ingenjörsframgång!” säger den mycket nöjde vd:n Jerod Shelby.

För att testa hållbarheten ställdes motorn på 5.500 rpm och fick en ”massiv belastning” (SSC:s benämning) som pågick i fem minuter, därefter tilläts motorn gå ner på tomgång i 30 sekunder och fick sen direkt ytterligare fem minuter på full belastning vid 5.500 rpm.

Avgasrören blev glödande ljusröda och enligt Jerod Shelby förväntade han att metallen skulle smälta, men inget ovanligt hände. Efter testet togs motorn isär och alla delar kontrollerades, dock utan att några skador eller slitage kunde hittas.

”Tutatara blir en spännande bil som kommer att omdefiniera segmentet supersportbilar,” avslutade Jerod Shelby med ett leende. Fler detaljer och nyheter om SSC Tuatara kan du få på deras Facebook-sida (klicka för att hoppa dit).

Annons
Annons
Rulla till toppen