Ferraris framtid – kommer elbil och suv?

Styrelseordförande Luca di Montezemolo har stakat ut Ferraris framtid. Det här året ska Ferrari bygga färre (!) bilar än under 2012, men ändå öka vinsten. Och Ferrari-elbilar då? Nej, det kan ni glömma så länge Montezemolo är chef.
Annons

 

Påståendet att ”det går bra för Ferrari” kan vara något av decenniets underskattning – eller understatement som det heter på modern svengelska. Alla siffror och kurvor pekar uppåt, Ferrari är världens starkaste varumärke.

Fast då ska vi hålla i minne att det inte var så hemskt många år sedan som företaget Ferrari var i ett ganska uselt skick med modeller som sålde dåligt och hade ett tveksamt kvalitetsrykte. Företagsledningen var mest fokuserat på motorsport, något som slukade stora delar av omsättningen.

Ferraris framtid - kommer elbil och suv?
Luca di Cordero Montezemolo, styrelseordförande för Ferrari.

Under skuggan på grundaren Enzo Ferraris skyddande vingar utvecklades den då unge och energiska Luca di Cordero Montezemolo och han fick ett allt större ansvar för motorsporten, under 70-talet. Karriären gick vidare inom den mäktiga Agnelli-koncernen och det var först 20 år senare, 1991, som Luca di Montezemolo kom tillbaka till Ferrari efter att Enzo Ferrari dött.

Efterfrågan på Ferrari var dålig och det första Luca di Montezemolo gjorde var att stanna fabriken för att minska lagret. Situationen vände och det blev återigen svårt att köpa en Ferrari och väntetiden ökade attraktionskraften.

Försäljningen fördubblades men när den nådde 4.000 bilar per år, under mitten av 90-talet, lovade Luca di Montezemolo dyrt och heligt att aldrig sälja mer bilar än så. ”Ferrari måste vara exklusivt” var Luca di Montezemolos mantra.

Ferraris framtid - kommer elbil och suv?
Ferraris vd Amendo Felisa berättade under presskonferensen att minst 17 procent av den årliga omsättnignen investeras i produktutveckling. Det har lett till att CO2-utsläppen minskat med 40 procent de senaste fem åren, samtidigt som motorerna numera ger 100 hk mer. Målet är att de närmaste fem åren investera ytterligare 250 miljoner euro (runt 2,3 miljarder kronor) för forskning och utveckling för att få ner avgasutsläppen.

Med facit i hand vet vi att det inte blev så. Lågkonjunkturerna har passerat men Ferraris verksamhet har vuxit och frodats. Vinsterna har återinvesterats i ett modernt industrikomplex i Maranello med ett 50-tal byggnader som numera kräver flygfoto för att förstå omfattningen på.

Attraktionsförmågan hos Ferrari har bara ökat och förra året sålde man 7.318 bilar. Första kvartalet 2013 visar inga tecken på avmattning och vinsten innan skatt blev 80 miljoner euro, en ökning med 43 procent. Omsättningen ökade med åtta procent under Q1 2013 och Ferrari anställer nu 250 nya medarbetare, varav 200 ska ägna sig åt att bygga motorer åt Maserati.

När styrelseordförande Luca di Montezemolo under onsdagen presenterade kvartalssiffrorna i Maranello för 250 inbjudna journalister levererades ett välbekant budskap: ”När du köper en Ferrari köper du en dröm”, sa Luca di Montezemolo. ”Kunderna måste vara trygga i att Ferrari förblir en dröm, och därför ska vi sänka produktionen.”

Målet är att sänka produktionen till under 7.000 bilar under 2013. Tillväxten hittills har varit riktad till expansiva regioner som Asien och Mellanöstern, men nu har en gräns passerats enligt Luca di Montezemolo. Några planer på att utöka modellprogrammet med exempelvis en suv eller elbil finns inte heller, inte så länge Luca di Montezemolo är chef över Ferrari.

Ferraris omsättning ska öka, trots färre bilar, och det ska man uppnå genom att bygga fler motorer åt Maserati och sälja specialbyggda bilar åt kunderna med mycket extrautrustning. Mer om Ferraris framtid går att läsa i ”Formula Ferrari”, ett 18 sidor långt pdf-dokument som går att ladda hem genom att klicka på länken. I bildgalleriet nedan finns foton från presskonferensen, Ferrari Store i Maranello, Ferraris museum, med mera.

Annons
Annons
Rulla till toppen