Golf kombi inför ny variant – Sportscombi

Glöm gamla Golf Variant, nu är det ”Golf Sportscombi” som gäller i Sverige. Nya VW Golf Sportscombi går att beställa från och med nu och det finns åtta motoralternativ, liksom 4WD från Haldex. Vi har alla fakta och priser.
Annons


Hade man varit lite skämtsam, med Göteborgshumor som favorit, skulle man kunna säga att Volkswagen nu ska använda en ny ”variant” av modellnamn till Golf kombi. Glöm allt det gamla, nya kombiversionen av Golf heter i Sverige ”Sportscombi” och inget annat.

Anledningen till namnbytet är att VW vill understryka de stora förändringar som nya Variant – förlåt, Sportscombi – innebär när sjunde generationen Golf lanseras:

”Vi vill med detta markera det stora steg som bilen tagit i sin utveckling. Då talar vi teknik, utrustning och design,” säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Som vi berättat förut när Golf kombi lanserades i Genève har Volkswagen övergett sin gamla filosofi att ”bara” hänga på en kombibakdel. Nya Golf Sportscombi har fått axelavståndet utsträckt med 59 millimeter och det gör skillnad för både benutrymmet i baksätet, liksom bagagerumsvolymen. Golf Sportcombi växer också i totallängd till 456 centimeter, hela 31 centimeter mer än vanliga Golf.

Lastutrymmet under insynsskyddet växer från föregångarens 505 liter till 605 liter (större än Passat, faktiskt) och med baksätet nedfällt ökar volymen till 1.620 liter (Volvo V70: 555/2.042 liter, V60: 692/1.664 liter).

I Sverige ska VW Golf Sportscombi säljas med åtta motoralternativ från 105–150 hk, fördelat på fyra olika bränslen: bensin, diesel, E85 och fordonsgas. Tre av motorerna är miljöklassade enligt de nya reglerna från årsskiftet. Två versioner kan utrustas med 4Motion, VW:s fyrhjulsdrift med Haldex-koppling, och det tillvalet kostar 6.900 kronor. Tillägget för den automatiska DSG-transmissionen är 14.500 kronor.

Instegsversionen av VW Golf Sportscombi kostar från 184.500 kronor och leveranserna starta i september, men bilarna går att beställa från och med 21 maj. Leveranstiderna kortas i och med att VW Golf Sportscombi numera tillverkas i Tyskland, föregångaren byggdes i Mexico.

Mer information om de olika alternativen för Sportscombi finns i faktarutan nedtill och de som vill kan ladda hem den svenska pressreleasen för VW Golf Sportscombi genom att klicka på länken. Ännu mer information finns i faktabladet för VW Golf Sportscombi (pdf-dokument). En lite tuffare variant (nu var vi roliga igen) på Sportscombi kommer senare när Golf R-Line finns även för kombin (klicka på länken för att läsa mer).

 

Fotnot: På de flesta marknader behåller Golf kombi sitt gamla namn, det vill säga Variant. Men i Sverige blir det alltså Sportscombi. Går det bra här så kanske det blir ändring på fler marknader? VW är väl medvetna om att vi svenskar är kombitokiga och en av de största marknaderna utanför Tyskland för Passat, och då speciellt Passat Variant. Var ska man testa ett nytt namn om inte i Sverige?

Fyra motoralternativ från start, fyra till kommer

1,2 TSI 105 BlueMotion Technology
Drivmedel: Bensin
Effekt: 105 hk
Växellåda: Manuell, 6-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 liter/100 km
CO2-utsläpp: 117 g/km
Cirkapris: 184.500 kronor

1,4 TSI 122 DSG BlueMotion Technology

Drivmedel: Bensin
Effekt: 122 hk
Växellåda: DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 liter/100 km
CO2-utsläpp: 118 g/km
Cirkapris: 215.400 kronor

1,6 TDI 105 BlueMotion Technology
Drivmedel: Diesel
Effekt: 105 hk
Växellåda: Manuell, 5-växlad, eller DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning, blandad körning: 3,9 liter/100 km (man), 3,9 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 102 g/km (man), 102 g/km (DSG)
Cirkapris: 214.500 kronor

2,0 TDI 150 BlueMotion Technology GT

Drivmedel: Diesel
Effekt: 150 hk
Växellåda: Manuell, 6-växlad, eller DSG, 7-växlad
Bränsleförbrukning: 4,2 liter/100 km (man), 4,5 liter/100 km (DSG)
CO2-utsläpp: 108 g/km (man), 119 g/km (DSG)
Cirkapris: 256.000 kronor

Fler motoralternativ på gång

I juni blir det säljstart för ytterligare fyra versioner:

1,4 TSI 140 BlueMotion Technology GT (bensin)
1,4 TGI BlueMotion (fordonsgas/bensin)
1,6 TDI 105 BlueMotion Technology 4Motion (diesel, fyrhjulsdrift)
2,0 TDI 150 BlueMotion Technology GT 4Motion (diesel, fyrhjulsdrift)

Och efter sommaren är det dags för:

1,4 TSI 122 MultiFuel (E85/bensin)
1,6 TDI 110 BlueMotion (diesel)

Tre utrustningsnivåer – Grundversion, Masters och GT
I Sverige marknadsförs Golf Sportscombi i versionerna Grundversion, Masters och GT, som alla har olika utrustningsnivå. Gemensamt med vanliga Golf erbjuds Grundversionen och Masters-versionen till de mindre motorerna och GT-versionen till de större motorerna. Pristillägget för Masters är 9.500 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen